DemoBit '95
Informace
Informace
Datum konání: | 6. - 7. května 1995 |
Místo konání: | Park kultúry a oddychu, Bratislava, Slovensko |
Vstupné: | 40,- Kč |
Pořadatel: | Studio Style |
Počet účastníků: | - |
Archiv: | https://files.scene.org/browse/parties/1995/demobit95/ |
Akce DemoBit '95 se uskutečnila 6. - 7. května 1995 ve velkém sále v Parku kultury v Bratislavě. Jednalo se o do té doby největší scene akci v oblasti počítačových dem, jaká se kdy v České a Slovenské republice vůbec uskutečnila. Po zaplacení vstupného dostali návštěvníci k dispozici hlasovací disketu. Soutěžící se však museli navíc prokázat občanským průkazem a nahlásit svou přezdívku a skupinu.
Na této dvoudenní NONSTOP party měla své místo Amiga, PC, Atari, ale i osmibitové počítače - C64, ZX Spectrum a Atari XE. Bratislavský Demobit byl koncipován podobně jako brněnské Resetkání - tedy soutěž, ve které se měli možnost utkat hudebníci, grafici a kodeři (celé skupiny). Oproti Resetkání však působil mnohem velkolepěji - předně díky dvoudennímu non-stop trvání celé akce, potom také co se týče rozmanitosti počítačových značek (Resetkání v Brně bylo zaměřeno výhradně na Amigy).
Na akci se podílely formou sponzoringu firmy - Slovenská spořitelna (představovala zde platební karty pro mládež) a ESCOM, který zapůjčil hardware (bohužel pouze PC). Krom toho se ESCOM také podílel na cenách pro výherce jednotlivých kategorií.
Veškerá dema a grafika se promítaly pomocí projektoru na velké plátno umístěné za pódiem na stěně sálu. U vchodu do sálu měla stanoviště policie, která zajišťovala klidný průběh celé akce a bezpečnost hardwaru. Za zmínku stojí také soutěž po síti v DOOMovi, která běžela na zapůjčených ESCOMech spojených noveláckou sítí.
Program celé akce byl organizován skvěle i když se mu bohužel nevyhnuly jisté problémy. Oficiální zahájení akce proběhlo 6. května 1995 (sobota) v 8:00 hodin ráno. Jako první měla začít soutěž pro ZX Spectrum, která však začala s mírným zpožděním. Po skončení soutěže měli návštěvníci původně hlasovat (systém hlasování spočíval v tom, že každý návštěvník obdržel hlasovací disketu, kterou vložil do jednoho z hlasovacích počítačů a následně volil prvních 5 míst), ale ti bohužel zjistili, že hlasovací software ještě nebyl připraven a na hlasovacích PC se hrál Doom nebo Descent. Posléze následovaly jednotlivé kategorie pro C64, Atari XE a ATARI ST. Bohužel, i v tomto případě byl hlasovací systém stále mimo provoz.
O něco později pak proběhla soutěž ve 4-kanalovové hudbě (původně měla být i v multichannelu, ale z "technických důvodů" byla odložena na nedělní ráno). Organizátoři však z časových důvodů nakonec vybrali z původně 40. přihlášených skladeb pouze 15.
Po ohňostroji (uspořádaném na bratislavském hradě slovenskou vládou na počest osvobození) pak konečně uvádějící celé akce vyhlásili začátek demonstrace počítačů PC a Amiga:
Dnes zhruba do dvou hodin v noci budete moci sledovat zahraniční dema na obou typech počítačů, zítra v ranních hodinách proběhne soutěž mezi našimi demoskupinami.
Sál potemněl a nad hlavami přítomných se vznášel dusný oblak napětí. PCčkáři věřili, že konečně vyrazí amigistům dech a amigisté věřili v pravý opak. Po několika minutách začaly mezi oběma platformami přeskakovat první jiskřičky napětí.
Jako první běželo PC. První příspěvek, demo Second Reality zhruba po prvních třiceti sekundách položil celý hardware PC, což bylo kvitováno pískáním a potleskem ze stran přítomných majitelů Amigy. Teprve v tuto chvíli si bylo možné uvědomit, kolik jich tam vlastně bylo. Demo spadlo ještě dvakrát a organizátor s třesoucím se hlasem poznamenal, že neschopnost počítače PC uvést software do chodu zřejmě způsobuje poblíž zapnutá Amiga. Po odklizení nepřátelského stroje, PC padalo o něco méně.
Čas pokročil, amigisté a písíčkáři se pohodlně rozložili po podlaze sálu, židlích, stolech... A neustále běžela předváděčka nových dem na PC. Od sekundy k sekundě se amigistů zmocňovala tíseň. PC předvádělo věci nevídané. Po zhruba hodině prezentace nikdo nevěřil, že tuto přehlídku skvělých PC dem může Amiga někdy překonat.
O něco později se připojení k projektoru dočkala i Amiga. To bylo to kvitováno menším potleskem, který se doslova přelil do vlny řevu, když Amiga odscorolovala na projektoru nápis:
Toto bylo Pentium na 100 MHz, následuje 12 MHz Amiga 1200
Jako první demo byl na Amize spuštěn Nexus 7 (Andromeda). Pro ty, kteří jej dosud neviděli způsobil menší duševní kolaps, PCčkáři v sále se skoro přestali hýbat a možná přepočítávali výkon na cenu a pořád jim nemohlo vyjít nic podobné konečnému číslu. Nexus 7 srazil dema, která před tím běžela na PC hluboko pod svou úroveň. Nejenže předčil svým designem, ale především upoutal originálními nápady a troufám si tvrdit - geniálními efekty, které na PC v žádném předchozím demu prezentovány nebyly. A následoval kolotoč naprosto skvělých dem - The Prey (Polka Bross), Friday at Eight (Polka Bross), NineFingers (Spaceballs) a další.... Nikdo nechtěl věřit tomu, že tohle je Amiga - navíc Amiga 1200 bez paměti a jakéhokoli akcelerátoru...
V neděli ráno byl konečně zprovozněn hlasovací software a mohlo se začít hlasovat. Vyhodnocování výsledků se protáhlo asi o dvě hodiny (padala hlasovaci síť), ale nakonec se návštěvníci přeci jen dočkali - ceny předávali pozvaní hosté (klávesák skupiny Team, jeden spisovatel).
Fotogalerie
Fotogalerie
- Cult Cult
- Greatrix/ex-Couple Greatrix/ex-Couple
- MC Valach/React MC Valach/React
- Reekol/React Reekol/React
- CreamD/Studio Style CreamD/Studio Style
- Samael/Mist a Gurun/Mist Samael/Mist a Gurun/Mist
- PC osazenstvo PC osazenstvo
- Top Secret/Cult Top Secret/Cult
- 2Ge/React 2Ge/React
https://cada.probers.cz/19-akce/4286-1995-demobit.html#sigProId595c522579
Report (Atrej)
Report (Atrej)
Tak a už je to tady, tedy přesněji řečeno bylo. 5. a 6. dubna se totiž v Bratislavě konala největší akce v oblasti počítačových dem jaká kdy v České a Slovenské republice byla. Vzhledem k tomu, že jsem tam taky náhodou byl, tak se vám pokusím v tomto článku zhruba naznačit, co se tam dělo. Před vstupem do sálu, v kterém celá akce probíhala, jsme zacálovali 40,- Kč za vstupenku, načež jsme vyfasovali disketu jakožto hlasovací právo.
Při vstupu do sálu samotného se do mých uší začal linout nádherný zvuk ze Spectra, který vycházel z asi 2m vysokých beden umístěných na pódiu (krásný začátek). Po odložení ložního prádla jsem se odebral na prozkoumání sálu. Po půl hodině úmorného chození jsem usoudil, že další průzkum je zbytečný, protože k vidění tam byly akorát nějaký obslizlý dema na ST, Commodore nebo Atari a u Amig asi taky chcípl pes nebo co. Jediným zpestřením byla uprostřed sálu stojící tabule polepená papírem po němž pár lidí vesele psalo a kreslilo. Nevím proč, ale bylo to asi mé Amigistické podvědomí, které mě nějak samo nařídilo do směru ve kterém stála ta nádherná atrakce. Po několika zdařilých nápisech Intel Outside a PC is radioaktivity building se mi nálada zvedla natolik, že jsem se opět vesele vydal dál. Všude vládla klidná atmosféra kterou narušil až ostrý výkřik "Je tady Division". V tom okamžiku nastal krutý zmatek, písíčkáři řvali, trhali si vlasy a odhlašovali svoje dema. Oproti tomu v řadách Amigistů propukla šílená radost, křepce tancovali po sále, skákali metr dvacet a mávali transparenty s nápisem Vivat Division. No myslím, že by jsme se měli vrátit zpátky k realitě. Jak už z názvu vyplývá, vše se točilo hlavně kolem dem a všeho, co s nimi souvisí. Soutěžilo se v těchto kategoriích: dema, grafika, hudba, intra.
Dema
Byly hlavní kategorií a pouštěly se na těchto počítačích: Amiga, PC, Commodore 64, Sinclair, Atari ST, Falcon. Dem na Amigu bylo dost málo a navíc jen dvě stály za shlédnutí. A sice Chrchel (společná práce nejlepších českých skupin) a ještě jedno, které sice nevím jak se jmenuje, ale stvořila ho grupa Prodigy. Osobně se domnívám, že demo od Prodigy mělo lepší design, ale horší to bylo s grafikou a hudbou. Chrchel sice žádný design neměl, ale graficky a hudebně byl na dosti vyšší úrovni. Dema na PC bych definoval asi takto: "Shit největší". A to z několika důvodů. Při puštění jednoho z PC dem se sálem rozeznělo naprosto podmanivé 16-ti bitové ticho (asi nějaká nová zvuková karta). Po tomto super začátku všechny Amigisty pochopitelně zachvátil záchvat smíchu, po kterém se ozval pořadatelův hlas "Myslím, že se vyskytly technické problémy - prosím autory, aby přišli na pódium". Reakcí na toto oznámení byl autorův z dálky znějící hlas "Vše je v pořádku". Po této větě jsem složil své kosti pod stůl a absolvoval maratón ve smíchu. Tato akce mě tak dobře naladila, že jsem přemohl všudypřítomný spánek a pečlivě hleděl dál plný očekávání co se ještě přihodí. PC na sebe nenechalo dlouho čekat a po několika podobných akcích se PC ostudou radši přehřálo nebo co, protože ho museli odnést. Prostě jedním slovem nádhera.
Grafika
Na tuto kategorii jsem se těšil nejvíc, i když mě po pravdě řečeno trochu zklamala. Po shlédnutí jsem totiž usoudil, že jediným možným kandidátem na No.1 je Frogger of Division, poněvadž většinu zbylých obrázků bych zařadil spíše do kategorie dětský koutek.
Hudba
Povolené byly 4 a 8-mi kanálové moduly. Přihlášeno jich bylo kolem 40-ti, což je poměrně hodně a proto bylo vybráno jen 15 nejlepších. Většina modulů byla v techno stylu a ještě ke všemu větší polovina byla z PC. Kvalitu modulů nemůžu profesionálně posoudit, ale můj osobní názor je tento: Amiga moduly byly o něco lepší než PC, ale i přesto stály až na světlé vyjímky za... PC moduly byly tak hrozné, že při desátém modulu jsem už řval "Ne, další ne, já už budu hodný". Ještě bych chtěl uvést, že do soutěže na Amize nebyl zařazen ani jeden český modul, přestoľe byly hodně dobré a hlavně nebyly techno. Tímto bych chtěl apelovat na pořadatele, že toto opravdu přehnali.
Intra
No, hmmn, oš, tak jo. Řeknu vám to. Intra byly jen na PC, protože na Amigu přišel jen jediný příspěvek který z pochopitelných důvodů nemohl soutěžit, čímž Amiga z této kategorie vypadla. Ale Amigisti nezoufejte, ani PC se příliš neujalo. Je sice pravda, že PC programátoři dokázali do 4kB napráskat dosti slušné efekty, jenže postrádali jakýkoli nápad a byly to vesměs samé 3D rotace, fraktály, pokusy o plasmu a jiné standardní efekty. Ještě ke všemu se dost často opakovali a pokaždé trčeli na plátně min. 10 sec. Je mi sice jasné, že do 4kB se toho moc nevejde, ale když nic, tak aspoň nějaká ta 3D rotace se shadingem nebo něco takového tam být mohla, jenže to by PC-čkáři museli porušit pravidlo stereotypu a to je u nich asi nemyslitelné.
Z Amigistického hlediska bych Demobit shrnul asi takto: PC to oproti Amize opět projelo. No víte PC is beast, Amiga is best a to nikdo nikdy nezmění.
Atrej (A-Gate #01)
Report (Magic Owls)
Report (Magic Owls)
Alex
Jak už jistě všichni víte, ve dnech 6. a 7. května se v Bratislavě uskutečnila akce pro všechny počítačové nadšence - DemoBit '95. MOT samozřejmě nemohl chybět a proto vám přinášíme informace z první ruky (ehm, z naší samozřejmě). Pro méně chápavé, nebo už velmi unavené ;-). MOT je skratka pro Magic Owls Team, ale to len tak, naokraj...
Program párty byl rozdělený na dva dny. Sobota zadala soutěžemi 8-bitových počitačů a také soutěží v síťovém DOOMovi na PC. Já osobně jsem věnoval pozornost jen mojí staré srdcové záležitosti - ZX Spectru a povím vám, demo od BUSY Softu opravdu stálo za to ( výsledek: 1. místo )! Po Spectru následovalo C64 a Atari ST, a to už se blížila 20 hodina - začátek společné soutěže Amiga - PC - Atari ST ve 4-kanálové hudbě...
Do soutěže bylo přihlášeno dohromady asi 40(!) skladeb a to jak sami uznáte, bylo nad všechny naše síly. Proto bylo vybráno 15 modulů, které byli i veřejně prezentovány. Z 15 skladeb bylo odhadem jen 10 techno modulů, takže ti, kteří techno nemají moc rádi, byli asi dost naštvaní (Hi Jester!).
Po místy vyčerpávajícím poslechu následovala krátká přestávka a po ní ukázky nejlepších světových dem. Ale jelikož téměř vše měli v rukou PC-čkáři, samozřejmě PC dem. Předváděcím strojem bylo něco na 100MHz, tuším PENTIUM, ale možná to bylo DX4.
Později jsme byly svědky pokusu o spuštění dema Second Reality, ale když se ani potřetím pokusu demo seklo, organizátoři velmi správně usoudili, že to nemá smysl a pustili daší věci.
Bez předsudků musím přiznat, že některé věci z PC dem byly fakt namakané - všechna čest. Po druhém demu však opět nastali nějaké technické problémy, tak to už využil Buddle a na 14MHz A1200 ukázal všem početným přítomným co dokáže Amiga! Nexus-7 a dalsie AGA dema to myslím dokonale zvládli a potlesk všech přítomných byl určite zasloužený... Demo show skončila někdy mezi 2. a 3. hodinou ranní, takže jsem si našel vhodné místo na spaní a dál už nevím...
Program na neděli byl: GFX soutěž, Amiga dema a PC dema. Myslím, že nejvíc vás zajímají Amiga dema, proto pojďmě hned k věci...
V kategorii Amiga dema bylo přihlášeno 5 dem, z toho 1 bylo naše. Zde musím ještě jednou pogratulovat MAZEmu za rekordní výkon, pretože ještě 18 minut před začátkem statečně programoval :-) ...
Demobit i naproti několika větším nebo menším nedostatkům považuji (a určitě nejsem sám) za velmi vydařenou akci, která stála za to. Už teď se těším na DB '96. Bye.
Alex
Bud
Chtěl bych vyjádřit svůj údiv na neúspěchem českých skupin, které se prezentovaly svým demem CHRCHL. I když šlo o dost odfláknutou věc, i tak si myslím, že mělo být mezi první trojkou. Na tomto demu se podílely 4 skupiny: PICI, CONSPIRACY, VECTORS a DIVISION. Mě osobně se velmi nelíbila hudba. Ale i tak, kdo by si byl pomyslel, že nevyhraje nic?!!????
S.E.N.G. se vyjádřil tak, že to bylo zase nějaké komunistické hlasování a proto se tam asi nedostali. Já si myslím, že se tam nedostali, protože neměli (ani my!!) snapshoty z dema. Dál musím říct, že podle podle mě Troník vyhrál
2. místo jen proto, protože měl pěkné snapshoty (Troník, poděkuj Steveovi za pěkně provedenou práci!!) z animací. Tronik, it's time to code something new!!
Já bych hlasoval takto:
- místo - AT LAST (och, ta skromnost!)
- místo - CHRCHL
- místo - J0Y !
- místo - VIVAT SLOVAKIA
- (sorry Péťo, zapoměl jsem název vašeho dema)
Pokud chcete vědět, jaké hovada jsou PCčkáři tak prosím.
1. místo si vzala skupina MiST s demem ZOANTHROPY. Kluci (a baby samozřejmě taky), tak suché demo jsem v životě neviděl!!!! Ach! Že prý údajně něco dělali s hlasovacími disketami a proto vyhráli 1. místo.
2. místo vyhrála skupina SUNRiSE (Hi Zden!), která se měla podle mně umístit na 1. místě. Efekty byli dost originální, rychlost přijatelná na rozdíl od MiSTu, který předváděl samé zastaralé efekty z roku 1843.
A ještě k tomu MiST šíří takové dementní správy o Demobitu, že pokud bych nevěděl jak to tam opravdu vypadalo, tak bych tam asi nešel, kdybych tedy DB posuzoval podle jejich slov. So, fuck off HiST !!!
Bud
MAX
Když Alex zmínil jen tu vážnou stránku věci, nedalo mi abych tady nezmínil i aktivity vyplňující mezery v programu. Např. v sobotu kolem 2, 3, 4, 5, 6 hodiny jsem měl tu možnost (i náš extérní spolupracovník AGE) si jen tak ze srandy hodit hardiskem. Na hod se přihlásilo asi 30 lidí. Jako místo hodu byl vybrán nedaleký parčík. Toto místo nebylo vybráno jen tak náhodou. Totiž, když si chtěli hodit diskem více než tři lidé, bylo nutné najít místo s měkkým podkladem, aby ten harddisk něco vydržel.
Jelikož přistávací dráha pro HD byla malá, tak nám to organizátoři stížili tím, že doprostěd postavili velký strom (nebo tam už stál?).
Styly jednotlivých hodů byli rozmanité a zasmát se mohl kdokoli. Někteří zkoušeli různé finty jak přehodit strom, nebo ho podhodit. Těmito zákroky nejvíce trpěl strom, kterému bylo sestřeleno listí a odloupaná kůra. Někteří jako já (MAX) to napálili do větve a HD mi skoro rozbil hlavu 8-).
Jeden frajer se tam 20 sekund rozcvičoval a nakonec to hodil za sebe. Když byl HD ještě po 15 hodech celý, jednoho to naštvalo a tak ho jednoduše hodil do stromu až se vylekaly veverky. HD vydržel asi tak 25 hodů a potom se rozpadl. Tento HD se měl potom vydražit, ale někdo ho ukrafdl *8-)))) (slováci se nezapřou!!!)
MAX
Report (Fencer)
Report (Fencer)
Hiya Maniaci!
Rozhodl jsem se, že sem postnu svůj (a nejen svůj) názor na "naprosto seriózní a skvěle zorganizovanou" akci zvanou DemoBit '95, která proběhla tento víkend (6. - 7.května) v Bratislavě.
Jel jsem tam totiž s vědomím, že vyhraje ten nejlepší a ne ten, kdo tam má nejvíc známých - není se čemu divit, že většinu cen si rozebrali sami pořadatelé a jejich kamarádi. No nic, vezmu to postupně.
Přijeli jsme na místo konání už v pátek odpoledne, abychom stihli začátek v sobotu 8:00 ráno a s optimistickou myšlenkou, že tam podle slibu organizátorů bude viset seznám levných hotelů, kde by se dalo přespat. Samozřejmě, že žádný seznám neexistoval, ale naštěstí nás nechali přespat zadarmo přímo v sále. Sice píšu "přespat", i když se spát moc nedalo, protože přes noc zkoušeli reprobedny, jejichž zvuk vibroval celou budovou, ale to je jen takový detail. Mimo jiné jsme měli možnost aspoň otestovat síť složenou ze čtyř Pentií 75MHz a Sound Blasteru Pro, na nichž měla probíhat soutěž v síťovém Doonu - tohle bylo super, to uznávám :))
No a v sobotu ráno měla začít soutěž na ZX Spectru, která samozřejmě začala se zpožděním, jako i všechny ostatní akce a navíc současně probíhal ten síťový Doom a jeho skřeky a střelba se nepříjemně mísily se soutěžními příspěvky. Není divu, že většina účastníků s očima navrch hlavy zírala, jak tam po sobě střílí raketama a řežou se motorovou pilou, takže Speccy compo jaksi ustoupilo do pozadí, což si pořadatelé zřejmě neuvědomili.
To ještě nebylo to nejhorší. Ta správná sranda začala, když po skončení soutěže na Spektru chtěli lidi hlasovat (systém hlasování spočíval v tom, že každý dostal hlasovací disketu, kterou strčil do jednoho z hlasovacích počítačů a pak volil prvních 5 míst), s nelibostí zjistili, že hlasovací program ještě není hotový (!!) a na zmíněných počítacích se vesele pařil Doom nebo Descent.
Dále proběhly jednotlivé kategorie na C64, Atari XE a Atari ST, rovněž se nedalo hlasovat. Večer se házelo 240MB harddiskem na dálku, čehož jsem se neúčastnil, zcela mě odradil počet zájemců (kdyby si chtěl hodit každý, Demobit by skončil možná dneska) a pak se konala soutěž ve 4-kanalových hudbách (původně měla být i v multichannelu, ale z "technických důvodů" se to odložilo na neděli).
Další bomba - ze 40 příspěvků vybrala "odborná porota" 15, aby se to vůbec stihlo a byly mezi nimi takové hrůzy, že snad horší hudba nemůže existovat.
Po skončení music compo začala Demo Show - prezentace nejlepších světových dem na PC a Amigu - jelo to přes noc. Celkem slušné, až na drobnou vadu na kráse, že úvodní Second Reality se dvakrát zaseklo hned v první části a potřetí ho radši přeskočili.
V neděli ráno se konečně probral k životu proklínaný hlasovací program a mohlo se volit - zvláště v hudebních kategoriích to bylo efektní, protože do rána většina návštěvníků zapomněla, jak se která hudba jmenovala a nebyla žádná možnost si to připomenout, takže spousta z nich volila víceméně chaoticky a nebo se nechala od někoho ukecat, ať hlasuje pro jeho hudbu.
Následovala kategorie grafika na 16 bitech a pak multichannel, k němuž se za chvíli vrátím v "kuriozitách". Další úchvatný zážitek nás čekal při soutěži 4kB intro na PC, protože na oknech nebyly závěsy, v místnosti bylo celkem světlo a tedy na promítacím plátně jsme mohli vidět akorát nějaké matné šmouhy, což některé soutěžící "mírně" naštvalo.
No a úplně na závěr proběhla dema na Amigu a PC, což se mi jako jediná kategorie líbila - zvláště dema na PC byla super, proti některým se může jít Second Reality zahrabat.
Vyhodnocování výsledků se sice protáhlo asi o 2 hodiny (občas spadla hlasovací síť), ale nakonec jsme se přece jenom dočkali - ceny předávali pozvaní hosté (klávesák skupiny Team, jeden spisovatel...).
Tak a teď k těm kuriozitám:
- Ona slavná uzávěrka před měsícem byla zřejmě jen reklamní trik, protože některé příspěvky se přihlašovaly ještě v sobotu a někdy i těsně před samotnou soutěží (pak se nelze divit, že všechno bylo tak opožděné).
- Těsně před soutěží v multichannelu jsem úplně náhodou zjistil, že moje hudba se v seznamu vůbec nenachází, přestože jsem jí pro jistotu posílal třem lidem. Musel jsem jí rychle přinést na disketě a nadiktovat předvádějícímu název, autora a přehrávač (tohle trvalo asi 2 minuty, než si to poznamenal správně). To samé zjistil i Aley (kamarád, co přijel se mnou), že jeho intro neexistuje.
- Pořadatelé byli zřejmě nahluchlí a neuměli číst - Aley jim několikrát opakoval svůj nick a přesto se v hlasovacím počítači objevilo (k mému velkému pobavení a Aleyove zuřivosti) jméno Alej - trvalo mu asi hodinu, než v tom děsném zmatku doprovázejícím celý Demobit našel člověka, který to mohl opravit.
- Jakákoliv domluva s pořadateli nebo dotazy na ně byly celkem zbytečné, protože v přestávkách mezi soutěžemi pouštěli tak hlasitě techno, že člověk neslyšel vlastního slova.
- Během hlasování nebylo nic vzácného, že se objevil člověk s 20 disketami a dal si 20 hlasů. Rovněž jsem byl svědkem vtipné situace, jak kdosi dal na první místo moji hudbu a za chvíli na žádost jedné sympatické dívky "změnil názor" a hlasoval pro naprostý paskvil, který to nakonec vyhrál a který pocházel od dobrého kamaráda oné dívčiny.
- Po soutěži v hodu harddiskem na dálku mělo další den proběhnout vydražení toho, co z něj zůstalo - nic se nekonalo, protože onen zdemolovaný harddisk někdo ukradl.
- Po vyhlášení nejlepšího dema na PC probíhalo jeho předvádění - samozřejmě, že se zaseklo v půlce, k velké radosti těch, co nevyhráli.
- Během předávání cen vypadly pojistky a neoficiálně ukončily celou akci, doprovázené sborových smíchem a řevem.
Kdo tam nejel, o nic nepřišel. Tím nechci říct, že se vůbec nic nepovedlo - aspoň jsem si mohl zahrát Doom na jedné z nejlepších konfigurací, slyšel svoje hudby na GUSu (je to boží zvuk, musím si ho koupit) a seznámil se se spoustou zajímavých lidí. A úplně na závěr - kdyby bylo všechno seriózní a na prvním místě se umístila nějaká úžasná hudba, vůbec bych nebyl naštvaný (i když by mě to samozřejmě trochu mrzelo, že jsem nebyl první já), ale když to vyhrála tak příšerná zpotvořenina (a to mi potvrdili všichni, kterých jsem se ptal), nezbylo mi než na to celou cestu domů jen nadávat...
Fencer (Exit #07)
Report (Jindřich Němec)
Report (Jindřich Němec)
Dne 6. května se ve slovenské metropoli konalo setkání všech skalních příznivců výpočetní techniky.
Na dvoudenní nonstop party měla své místo Amiga, PC, Atari, ale i osmibitové počítače - C64, Spectrum a Atari XE. Bratislavský Demobit byl koncipován podobně jako brněnské resetkání - tedy soutěž, ve které se měli možnost utkat hudebníci, grafici a kodeři (celé skupiny). Oproti Resetkání však působil mnohem velkolepěji - předně díky dvoudennímu non-stop (!) trvání celé akce, potom také co se týče rozmanitosti počítačových značek (nesetkání v Brně je zaměřeno výhradně na Amigy).
Na akci se podílely formou sponzoringu firmy - Slovenská spořitelna (představovala zde platební karty pro mládež) a ESCOM, který zapůjčil hardware (zatím bohužel jen PC). Krom toho se ESCOM měl podle mých informací podílet na cenách pro výherce jednotlivých kategoriích.
Demobit 95 se konal ve velkém sále v Parku kultury v Bratislavě. Při vstupu do sálu vás zaujali ohromné repro bedny umístěné na pódiu, dále pak množství lidí a především množství obrazovek, které značně přispívaly k celkovému osvětlení. Veškerá dema a grafika se promítaly pomocí projektoru na velké plátno umístěné za pódiem na stěně sálu. U vchodu do sálu měla stanoviště policie, která zajišťovala klidný průběh celé akce a bezpečnost hardwaru (nutno dodat, že nebylo co zajišťovat - počítačoví nadšenci ač k nevíře i vzhledem k probíhající soutěži v DOOMovi nebyli ani trochu nepřátelsky naladěni).
Samozřejmě - opomněl jsem se zmínit o soutěži po síti v DOOMovi, která běžela na zapůjčených ESCOMech spojených noveláckou sítí - výherce vůbec nepůsobil tak agresivně jak by předpokládali někteří skalní odpůrci násilí v počítačových hrách.
Program byl organizován skvěle. V sobotu dopoledne běžely osmibitové počítače a ATARI Falcon, po ohňostroji (uspořádaném slovenskou vládou na počest osvobození a na který se byla česká delegace scény a Amiga Review podívat na bratislavském hradě) pak konečně uvádějící celé akce vyhlásili začátek demonstrace počítačů PC a Amiga. "Dnes zhruba do dvou hodin v noci budete moci sledovat zahraniční dema na obou typech počítačů, zítra v ranních hodinách proběhne soutěž mezi našimi demoskupinami".
Sál potemněl a nad hlavami přítomných se vznášel dusný oblak napětí. PCčkáři věřili, že konečně vyrazí amigistům dech a amigisté věřili v pravý opak. Ostatní věřili v něco jiného, co se pomalu snášelo na jejich nervový systém - spánek. Po několika minutách začaly mezi oběma platformami přeskakovat první jiskřičky napětí.
Jako první běželo PC. První příspěvek, demo Second Reality zhruba po prvních třiceti sekundách položil celý hardware PC, což bylo kvitováno pískáním a potleskem ze stran přítomných majitelů Amigy. Teprve v tuto chvíli jsem si uvědomil, kolik jich tu vlastně je. (Tedy promiňte, kolik nás tu vlastně je.) Demo spadlo ještě dvakrát a organizátor s třesoucím se hlasem poznamenal, že neschopnost počítače PC uvést software do chodu zřejmě způsobuje poblíž zapnutá Amiga. Po odklizení nepřátelského stroje, PC padalo o něco méně. Stále však padalo.
Čas pokročil, amigisté a písíčkáři se pohodlně rozložili po podlaze sálu, židlích, stolech... A neustále běžela předváděčka nových dem na PC. Od sekundy k sekundě se amigistů zmocňovala tíseň. PC předvádělo věci nevídané. Po zhruba hodině prezentace nikdo nevěřil, že tuto přehlídku skvělých PC dem může Amiga překonat.
Konečně připojili na projektor Amigu. Bylo to kvitováno menším potleskem, který se doslova přelil do vlny řevu, když Amiga odscorolovala na projektoru nápis:"Toto bylo Pentium na 100 MHz, následuje 12 MHz Amiga 1200". Jako první demo byl na Amize spuštěn Nexus 7 (Andromeda). Pro ty, kteří jej dosud neviděli způsobil menší duševní kolaps, PCčkáři v sále se skoro přestali hýbat a dle mého názoru přepočítávali výkon na cenu a pořád jim nemohlo vyjít nic podobné konečnému číslu. Nexus 7 srazil dema, která před tím běžela na PC pod svou úroveň. Nejenže předčil svým designem, ale především upoutal originálními nápady a troufám si tvrdit - geniálními efekty, které na PC v žádném předchozím Jemu prezentovány nebyly. A následoval kolotoč naprosto skvělých demonstračních programů. Nikdo nechtěl věřit tomu, že tohle je Amiga - navíc Amiga 1200, bez paměti, jakéhokoli akcelerátoru... Nevěřili jsme tomu tak moc, až se náš kolega Jan Zámečník odvážil na pódium a důkladně si hardware prohlédl. K našemu zděšení nenalezl v Amize 1200 ani přídavnou paměť, ani skrytý akcelerátor.
Z veselých historek, které ještě o něco více rozehřály amigistickou komunitu, mohu poukázat na jednu.
Amiga v chodu, Workbench. Organizátor kliká na ikonu programu. Vše se promítá na velký projektor. Najednou se na obrazovce objevuje GURU MEDITATION ERROR. Majiteli PC proběhne vlna smíchu - konečně jim Amiga spadla. Organizátor kliká myší a na screen vyjíždí FUNNY emulátor PC. Vtip. Nyní naopak proběhne vlna smíchu majiteli Amigy. A po několika minutách činnosti emulátoru a po hlášeních, které "emulované" PC vypisuje na obrazovku, se smějí všichni.
Čas pokročil do pozdních nočních hodin a policejní ochranka nevím proč dostala na pomoc psa. O několik hodin ležel pod stolem a spal, stejně jako bezpečnostní služba dřímala na některých místech akce. Ze strany počítačových fandů opravdu nebylo co střežit (tedy bylo, ale nebylo proč).
Ke třetí hodině ranní jsem se procházel po sále mezi spícími těly majitelů všech možných platforem. Jediným bdělým člověkem byl BAD ze slovenské skupiny Prodigy, jeden z organizátorů, který na Amize 1200 dokončoval v TRASH M One svůj soutěžní příspěvek pro ranní klání demoskupin. Na chvíli jsem se mu snažil přátelsky vypomoci v kódu a když jsem zjistil, že to k ničemu nevede, jal jsem se probudit některé ze svých přátel a za krásné vlahé (troufám si tvrdit romantické) noci jsme vyrazili podél Dunaje do centra města.
Co říci na závěr? Akce byla skvěle zorganizována a já jen doufám, že se něco podobného podaří dát dohromady i v Čechách - možná i za pomoci podobných sponzorů. Organizace soutěží měla světovou úroveň a jejich výsledky soutěžního klání mezi českými a slovenskými demo skupinami, hudebníky a grafiky, přineseme v příštím čísle časopisu. Loučím se s vámi se slovy neshledanou na bratislavském Demobitu '96.
Jindřich Němec
Výsledky
Výsledky
Amiga
Amiga Demo | |||
1. | Prodigy | At Last | 529 |
2. | Vegatronik | Vivat Slovakia! | 505 |
3. | Magic Owls | IOI! | 561 |
4. | Česká kooperace | Chrchl | 198 |
5. | Reform | Cubature Demorph | 139 |
PC
PC Demo |
|||
1. | MiST | Zoantrophy | 619 |
2. | SiN | Flight | 545 |
3. | EastWood | Unlogical | 370 |
4. | Seven Gods | 90210 | 365 |
5. | Dark Kingdom | Gate | 265 |
6. | Sinope | Historic | 241 |
7. | 3 Untitled | 2048 | 192 |
8. | Salsoft | Sal Demo | 192 |
9. | Dusan Bezak | 3DB | 174 |
10. | Dement | Turnaj'95 | 164 |
11. | Brutal Music | Mental Resistance | 152 |
12. | Cult | Heartline | 81 |
PC 4K Intro |
|||
1. | Semo | Animated | 397 |
2. | Vic / MiST | Rotations | 304 |
3. | Sorcerer | Tripe | 300 |
4. | Alex / Cult | Haha | 261 |
5. | Dusan Bezak | 3DB | 184 |
6. | Black Death | Aluminium | 184 |
7. | NP 0532 | Morph | 176 |
8. | Wilder / Acheron | Spile | 143 |
9. | Dement | Miracle | 138 |
10. | Dave Keprt | Noc 200 | 118 |
Commodore C64
C64 Demo |
|||
1. | Studio Style | We Can't Code | 916 |
2. | React | Plazmolytic | 886 |
3. | Cult | Kolaps | 308 |
4. | Rogue | Colosal | 176 |
C64 Graphics |
|||
1. | Manik & Luis / Commobam | Duna | 755 |
2. | Sam / Cult | Compopic | 732 |
3. | Caland / Cult | Compopic | 707 |
4. | Bimbas / React | Hmyz | 360 |
5. | Havran / Studio Style | Obluda | 302 |
6. | Reekol / Couple | Myst Window | 300 |
C64 Music |
|||
1. | Orcan / React | Demobit | 555 |
2. | Lunatic | Fictional Reality | 487 |
3. | CMD / Studio Style | Spin It | 473 |
4. | Topsecret / Cult | Simple | 418 |
5. | Tursoft | Compo Zak | 245 |
6. | Yuro | Malaria | 236 |
ZX Spectrum
ZX Demo |
|||
1. | Busy & Noro | Echologia | 1009 |
2. | Peo & Pavuk / Trensoft | FSRD | 923 |
3. | Stevo Masvra | Chimera | 291 |
4. | Peter Gasparovic | Relax | 198 |
ZX Music |
|||
1. | Marek Pilat | The Best | 442 |
2. | Matej Kovalcik | Nothing | 521 |
3. | Noro Grellneth | Demobit | 418 |
4. | Juor Machac | Impaction | 369 |
5. | Pavel Jurzy Kouski | Jusof | 364 |
6. | Trensoft | Details | 342 |
7. | Hradecek | Minareton | 300 |
8. | Andy Viselka | Popcorn | 284 |
ZX Music Sample |
|||
1. | Bartko Jr. | Tublatanka | 463 |
2. | Bartko | Predator | 424 |
3. | Karol Jurica | Era Remix | 217 |
ZX Graphics | |||
1. | Jan Simko | Monkey | 726 |
2. | Rado Javor | Turrican | 571 |
3. | Tomas Sipoc | Koniec | 547 |
4. | Vlado Jasan | Bugs | 494 |
5. | Robert Koren | Impuls | 414 |
6. | Rene Pavlo | Untitled | 385 |
7. | Erik Augustin | Wing Commander 2 | 337 |
8. | Michal Majek | Mec | 320 |
Atari ST
Atari ST Demo |
|||
1. | CZEX | Fanta Morgana | 703 |
2. | Sedma | 10 Years Atari | 352 |
3. | Empty Head | Tribute to Franz Kafka | 109 |
Atari ST intro |
|||
1. | Baky | Noname Intro | 442 |
2. | Sedma | Plasma Intro | 232 |
3. | CZEX | Coders Desillusion | 205 |
Multiplatformní
2D grafika |
|||
1. | Frogger / Division | - | 982 |
2. | Steve | - | 450 |
3. | Trauma / CZEX | Santa Claus Revenge | 421 |
4. | Javor | - | 411 |
5. | Cobold / Division | - | 375 |
6. | Marian Pentek | - | 311 |
7. | Max | - | 208 |
8. | Aragorn / Shadow Rays | - | 148 |
9. | Jester | - | 126 |
10. | Johnko / Vendetta | Hey! | 83 |
11. | Richie | - | 29 |
4-kanálová hudba |
|||
1. | Johnko / Vendetta | Bojovy Jobot | 481 |
2. | MC Afrika | Total Extasy | 404 |
3. | EmZet / SiN | Cool Planet | 381 |
4. | Hudis | Pure Song | 349 |
5. | Fencer | Keep on Fencing | 326 |
6. | Spear Dream | Magic World | 322 |
7. | Panter / Shadow Rays | Blue Ray | 307 |
8. | Simmel | Generations | 299 |
9. | Alex / Magic Owls | ??? | 294 |
10. | Orc | First Eye of Doom | 288 |
11. | Stacin | Yellow Sonic | 269 |
12. | Digitalica | Zozo | 260 |
13. | Barty / Sinope | Jinks Mania | 256 |
14. | Stone | Tron | 247 |
15. | Trauma / CZEX | Laudation | 167 |
Multi-kanálová hudba |
|||
1. | Cheefko / LM | Carry On | 522 |
2. | Jhnko / Vendetta | Zdochni! | 353 |
3. | Seng / Prodigy | Rain | 301 |
4. | EmZet / SiN | Blackbird | 274 |
5. | Mini | Written by Heart | 270 |
6. | DJ Gotyre | Train of XTC | 259 |
7. | Ma Reuter | Wings of Destiny | 251 |
8. | Fencer | Dreaming of Girl | 250 |
9. | Utopia | Discobolos | 249 |
10. | Barty / Sinope | Lost Love | 245 |
11. | Mario Moody | Good Night | 242 |
12. | Panter / Shadow Rays | Magic Mountains | 232 |
13. | Cosmo | The Last Attempt | 169 |
14. | Dollar | Gameover | 161 |
15. | Fuckeer | Insunder | 152 |