Rozhovor s Wolfem

.

wolf

Ok, ahoj Marku, chtěl bych se tě optat jako jednoho ze skvělých českých muzikantu na Amize na pár maličkostí z tvého působení na scéně.

Ahoj, klidně se ptej...

Docela by mne zajímalo, jak jsi se dostal k Amize.

Tak to bylo někdy kolem roku 1994, kdy jsem sloužil v armádě. Jeden človíček tam měl v kanceláři Amigu 600 a primárně se na to chodily hrát hry. Tam bylo první setkání. Pak po vojně jsem na další šestistovku narazil u jednoho svého kamaráda a už bylo otázkou času, kdy splaším peníze a svůj vysněný kousek si koupím. Takže Amiga 600 byla moje první.

Byla Amiga tvůj úplně první počítač a nebo jsi přecházel z osmibitů jako asi většina lidí našeho věku?

Ano, z Commodore 64, takže to byl vlastně logický krok.

Amigu jsi v začátcích bral jako herní záležitost, či jsi na ní začal rovnou tvořit?

Přesně tak, byla pro mě ze začátku pouze zdrojem herní zábavy. Ještě dodnes si pamatuju na svoje první setkání se Shadow Of The Beast nebo Jaguar XJ220. Tvorba přišla o něco později, když mi ten můj známý šestistovkař přinesl jakýsi tracker a vysvětlil mi, že je to na "dělání hudby".

Takže to jsi pak začal skládat svou vlastní hudbu. Chci se tedy zeptat, měl jsi nějakou další zkušenost z hudbou, nebo jsi samouk?

Tak vlastně hudba byla vždycky můj život, už od dětství. Jako malý jsem chodil hrát na klavír tehdy na LŠU a po základce jsem se přihlásil na konzervatoř. Zkušenosti se skladbou jsem tedy už měl bohaté... Problém ale byl v tom, že skládání na počítači, resp. trackování bylo podstatně odlišné, takže jsem se vlastně učil od začátku.

Přejděme od hudby, zpět k Amize, abychom se v dalších otázkách mohli k hudbě vrátit. Začínals tedy na Amize 600, co tě vedlo k tomu, že sis pořídil Amigu 1200 a jaké veškeré periferie jsi kdy u Amigy měl připojeny?

Tak popravdě já tenkrát neoplýval moc penězi, ani jsem neměl nikoho, kdo by mi hardware kupoval. K Amize 1200 jsem se dostal v podstatě zase přes hry, kdy se většina věcí začala dělat pouze pro AGA čip a na starších amigách už nefungovala. K A1200 jsem si postupem času dokoupil harddisk, který se do desktopu nevešel a válel se na stole, čímž jsem se zařadil mezi majitele tzv. vystřevených Amig. Potom jsem si ještě koupil PowerPC kartu, kterou jsem vlastně ani nikdy pořádně nevyužil a bylo to už v době nástupu platformy Wintel.

Ano tuhle dobu si také pamatuji, měl jsem ten samý problém, byl jsem chudý jako kostelní myš, hardware byl nesmyslně drahý, zvláště ten pro Amigu. Sám jsem na svou Amigu 1200 čekal hodně dlouho než jsem si ji mohl dovolit. Někdy do zimy roku 1997, tato doba je také považována za druhou vlnu Amiga scény. Tak by mne tedy zajímalo, kterak ses ocitl na scéně a vlastně co tomu všechno předcházelo? Našla si scéna tebe a nebo ty sis našel scénu?

Tak jistě si pamatuješ naše dopisování? To bylo tuším právě někdy v roce 1997. Tady bych strašně rád pochválil jistého Amigistu z Prahy, který tedy kromě prodeje pirátských kopií her (tenkrát to snad ani jinak nešlo, dostat se k hrám na Amigu), si dělal takovou databázi lidí, tak nějak spjatých s Amigou a rozesílal adresy spolu se zaměřením daného člověka (programátor, grafik, hudebník) svým "zákazníkům". Vím, teď to vypadá jako šílená věc, ale v podstatě takhle dal do kupy pár lidí, kteří si začali dopisovat (internet byl tenkrát ještě pro vyvolené) a začaly se dělat společné projekty, i když 99 % z nich skončilo ve fázi plánování.

Ale o to nejde - tímto způsobem jsem se seznámil s Markem Zvolským, programátorem z Třemošnice od Čáslavi, který zrovna pracoval na logické hře Území a potřeboval pro to muziku. A potom vlastně jsme se seznámili my dva a zasvětil jsi mě do historie české Amiga scény. Poznal jsem takto tvorbu skupin jako Vectors, Píči atd. a začal jsem se o scénu zajímat. Nová vlna se tenkrát teprve začala formovat a já měl kliku, že jsem byl u toho...

Zmínil jsi Marka Zvolského a jeho Území, vzhledem k tomu, že pocházíš z Ústí na Labem, tak to už byl malý krůček do "kontroverzní" demo skupiny Abort, jak jsi se stal jejím členem? A do jakých projektů jsi vlastně přispěl svou muzikou?

Tak vstup do Abortu opět tak nějak vyplynul ze shody okolností. Pocházím z Ústí nad Labem a všichni členové Abortu také. Navíc, oni tenkrát neměli hudebníka a díky Amiga Review, jsem se dostal k diskmagu ACS #2, ve kterém byl kontakt na Shamana. Už tedy bylo otázkou času, kdy je zkontaktuji a sejdu se s nimi. Hned na prvním setkání mi připadali jako správní hoši ;-) a Shaman mi k nelibosti JRa nabídnul místo ve skupině. JR se sám považoval za vynikajícího hudebníka a tak trochu jsem byl vetřelec. Dnes už se této historce pouze smějem...

Tenkrát jsem už měl nějaké portfolio a ještě před samotným setkáním jsem jim pár svých výtvorů poslal. Asi se jim moje muzika líbila, takže k tomu setkání došlo.

A další projekty? Někdy v tuto dobu tuším jsi použil jeden nebo dva mé moduly ke své textovce (Na Resetkání 98), jeden můj modul hraje například ve Vertical Syndicate diskmagu M.I.P a další projekty přišly až po rozpadu Abortu. V té době jsem se snažil prosadit profesionálně a i když jsem začal docela dobře, nedopadlo to všechno úplně dle mých představ.

Na základě mého vítězného modulu z Votic, "Underwater", jsem získal angažmá u jedné americké, herní vývojářské firmy, které jsem komponoval muziku do připravované hry. Bohužel to už ale bylo v době, kdy byla Amiga na ústupu a hra nakonec nevyšla. Poté došlo k určitému obratu i v mém životě a hudbě jsem se přestal věnovat úplně. Ještě předtím jsem ale chvilku spolupracoval s jednou německou firmou, která chtěla oživit ducha Amigy a připravovala docela nadějně vypadající plošinovku. Bohužel jsme se nakonec profesionálně neshodli a přerušili jsme kontakty. Hra nakonec stejně nevyšla, pokud je mi známo.

Vidím, že ses tedy o sobě docela pěkně rozepsal. Zajímalo by mne proč jsi opustil Amigu jako platformu a kdy to bylo? Věnuješ se v současnosti hudbě? A kdo je tvůj neoblíbenější muzikant?

Ok, zkusím se tedy trochu krotit ;-)

Proč jsem opustil Amigu? Docela těžká otázka, na kterou si neumím dost dobře odpovědět... Možná proto, že Amiga ztrácela dech a už jsem měl dost těch optimistických prohlášení nového ředitele Amiga Inc. o světlé budoucnosti, přičemž kde nic tu nic. Kdy to bylo to nevím, ale dá se to dohledat podle vydání posledního čísla ACS s číslem 4. S Abortem jsme potom ještě připravovali páté číslo, ale nějak to ustrnulo - nebyly články, všichni začali mít jiné zájmy a postupně se každý člen začal věnovat PC platformě. Schizzy a LuSk byli vždy "nezávislí na platformě", ale s přechodem Shamana k PC došlo definitivně k rozpadu Abortu. Do toho se ještě LuSk přestěhoval do Prahy a pak ho následoval i JR.

V současné době se aktivně hudbě nevěnuju, protože jsem kdysi prodal veškeré svoje vybavení, ale plánuji návrat, tak se těšte!

A pokud bych měl říct svého oblíbeného muzikanta (určitě myslíš z Amigy), tak těch bylo víc: Olof Gustaffson, Martin Iveson, Jogeir Liljedahl a Chris Hülsbeck (Apidya!!!!)

Vidím, že máme skoro stejné oblíbené hudebníky, jaká je tvá oblíbená hudba teď, máš nějaké oblíbené autory, skupiny? A ještě poslední otázka, píšeš, že chystáš návrat, kdyby se našla v naší malé zemičce nějaká demoskupina, která by pro Amigu udělala nějaké demo, nechal by ses zlákat a vytvořil pro ně nějakou hudbu?

Jo, proč ne? Akorát by se museli smířit s wavkama, maximálně s empétrojkama, protože k trackování bych se už nevrátil. Po odchodu od Amigy jsem začal studovat možnosti MIDI, HDD-recordingu a sequencerů. Koupil jsem si také nějaké vybavení, jako třeba masterkeyboard Kurzweil SP-88 s kladívkovou mechanikou a hlavně geniální sampler a zvukový modul Kurzweil K2000, na kterém jsem složil pár výtvorů a pomocí Cakewalku (teď Sonaru) vytvořil pár skladeb.

Upřímně, o Amiga scénu jsem se přestal zajímat úplně a vůbec nemám tušení, jestli na tuhle platformu stále něco vzniká, kromě diskmagů. Teď je ale spíše otázka, jestli by taková demoskupina stála o mojí muziku, protože dneska je to samej d&b nebo trip hop :-)

A oblíbené skupiny? Toho jsou mraky a v každém žánru si umím najít to svoje. Od Dvořáka a Beethovena až po brutální progmetal Meshuggah. V současné době ale nejvíce asi holduji prog-rocku (artrocku) nebo prog-metalu: Dream Theater, Green Carnation, Fates Warning, Porcupine Tree, polští Riverside, The Mars Volta, Symphony X, Tool, experimentální Ulver, atd. atd...

Mnozí by si po přečtení našeho rozhovoru rádi poslechli tvou tvorbu, je nějaká možnost ji získat?

Funguje ještě Aminet? Pokud ano, tak myslím dva archivy jsou k nalezení tam...

Ano Aminet ještě stále funguje. Ale já jsem měl na mysli nějakou tvou (současnou) tvorbu ve formátu MP3, neuvažuješ třeba o nějaké remixy svých slavných modů? Něco třeba ve stylu Amigaremix.com?

Já nevím, ke svým starým modulům mám sice nostalgický vztah, ale hudebně jsem myslím už trochu dál. Remixy jsem kdysi prováděl pouze u modulů, se kterými jsem tenkrát nebyl spokojený. Třeba "A Board" do ACS 3 jsem předělával asi třikrát, ale to bylo spíše na nátlak Abortu. Pokud se ale vrátím k tvorbě na PC, určitě svoje staré nápady neopráším, prostě to není mým zvykem a raději pracuji načisto od znovu. Každopádně díky za tip, na tu stránku se rád podívám.

A co tvá tvorba z poslední doby, když jsi měl PC, dala by se odněkud stáhnout? A jen tak mimochodem jak dlouho ti třeba trvá, než vytvoříš nějakou hudbu, psals, že jsi musel A Board předělávat 3x, jak ti to tedy trvalo dlouho?

Moje PC tvorba se stáhnout odnikud nedá, protože to povětšinou bylo dělané na zakázku a práva vlastní někdo jiný. Některé moje výtvory dělané pro radost kolují mezi mými přáteli, sám určitě něco máš. Délka komponování se různila, ale potažmo platí, že svoje úspěšnější moduly jsem paradoxně dělal v rychlejším tempu než ty méně známé. Finální verze "A Board" byla záležitost téměř měsíce, kdežto např. "Underwater" jsem měl hotový za dva dny - také kvůli tomu, že jsem musel něco přivézt na kompo do Votic a měl jsem na to pouze asi týden.

Ok, takže vzhledem k tomu, že by mne už nenapadá nic na co bych se tě zeptal, tak bych ti chtěl poděkovat za rozhovor, doufat ve tvůj návrat na hudbení scénu a třeba se někdy zajedeš z nostalgie podívat na nějakou Amiga párty.

Taky díky a určitě se na nějaké akcičce uvidíme!

Kde všude byla Wolfova tvorba:

You have no rights to post comments