QUAKE (BAD)

První dojmy (doufám, že ne poslední) z legendární 3D akce

Když jsem se rozhodl o Kvejkovi psát, přemýšlel jsem co napsat nového, co o této hře ještě nepadlo. Nakonec jsem usoudil, že to nejde, a tak vezmu opět od začátku.
Quake řádil na (ehhgrrrr) PC (je to venku) již před dvěma lety a způsobil mnoho šoků pařanům. Za prvé ohromoval geniální grafikou a za druhé šokovala hardwarová náročnost. Upgradovat, ale na PC procesor či grafickou kartu není takový problém jako na Amize, takže to nebyl šok tak závažnej.
Je to až zvláštní, na PC již řádí druhý díl Kvejka, který je samozřejmě od prvního dílu daleko, ale daleko lepší. Už jen ta grafika. ID Soft však nespí na vavřínech (jako některé jiné firmy tvořící pro Amigu), a tak jsem nedávno mohl shlédnout demo na hru Unreal. Když jsem to viděl v pohybu, tak jsem nevěřil vlastním očím (ani už nevím na čem to běželo). Zkrátka k nerozeznání od reality. Ptáte se proč to tady plácám ? Inu chtěl jsem vám jen ukázat příklad, jaký pokrok se udál v době, kdy konečně na Amigu vychází Quake I.
Jak jistě asi sami už dobře víte o konverzi tohoto PC HITU se postarala již osvědčená kanadská firma ClickBOOM, která má na svědomí i konverzi další legendy a to hru Myst, která se na trhu objevila o vánocích. Myst nebyl pro současný hardware Amigy žádný tuhý oříšek, ale to se rozhodně o Kvejkovi říct nedá. Programátorům s ClickBOOMu bylo asi jasné do jakého přetěžkého úkolu se pouštějí, ale amigácká obec si žádala Kvejka a co by pro pár doláčů programátoři neudělali.
Již od vánoc proniklali mezi lidi zprávičky typu, že na 68060 to bude stejně rychlý jako na Pentiu na 166MHz a že pro Amigu je to zatím nejrychlejší engine Kvejka jaké amigistovo oko spatřilo a já nevím co všechno ještě. A ono hovno, hovno zlatá rybko, jak by poznamenal jeden můj kamarád.
Ale hezky po pořádku. Hra je k dostání samo sebou na CD (ono když samotná hra má nějakých 60 megáčů, tak to by se na diskety špatně cpalo). Předem upozorňuji, že jsem neměl možnost hru podrobit řádnému testingu protože na mojí Amče bych to spustit nemohl jelikož nemám FPU, a tak tato recenze (spíše povídání) se bude zakládat na tom co jsem viděl na vlastní oči na 68040/40MHz s grafickou kartou Cybervision64. Myslím, že to bude každýmu stačit.
Minimum na spuštění je uvedena Amiga minimálně s procesorem 68020 s FPU a 8 MB Fast RAM AGA čipy nebo grafická karta. To je nejspíš, ale vtip, který je otištěn na krabici. Jako optimální konfigurace je uvedena 68040/40MHz. Nejideálnější konfigurace je 68060/60MHz a grafická karta (hmm to přece máme každej doma, že jo ?). Jinak si uvolněte na hadru 60 MB místa. Po vložení CD do mechaniky zjistíte, že se na CD nacházejí audiotracky, které si jistě hned rádi poslechnete. Nine Inch Nails jsem nikdy neposlouchal, ale jestli hrajou i normálně tohle vrzání co předvádí u Kvejka, tak je ani už slyšet nechci. Je to takovej ponurej rock říznutej hodně samplama. Ke hře se to hodí, ale raději si budu poslouchat nový Garbage.
Po té co si poslechnete hudbu, tak se jistě vrhnete na instalaci. Při instalaci bude po vás žádano 2x registrační číslo což nechápu proč, když si lze LHA archiv rozbalit normálně ručně (snad z nás ClickBOOM nedělá blbce). Až to bude nainstalované, tak si vyberete spouštěcí soubor, který bude vaší konfiguraci nejlépe odpovídat (existuje vůbec taková konfigurace?) Celý nažhavení s vyvalenýma očima zíráte na monitor co se bude dít. A již naskakuje obraz a slideshow může začít. Fajn. Takže asi takhle. Pokud máte 68040/40MHz (dejme tomu, že nemáte grafickou kartu) tak to pustíte na AGAčkách v 320x256 v 1x1, ať se na tu parádu dá pořádně koukat. Koukat se na to budete moct, ale pochybuji, že budete mít nervy to hrát. Předem zapomeňte na plynulý pohyb. Když byl Alien Breed 3D II ještě bez toho urychlovacího patche, tak to byla oproti Kvejkovi "rychlovka". Cože, že přeháním? Kdepak to je realita. Takže přepnout na 2x2. Nic moc extra rozdíl. Zbejvá zmenšovat okno, a ideální pocit z pořádné pařb y se ztrácí. Co je zajímavé, že i bez grafický karty na PAL monitoru se vám nabízejí taková rozlišení jako 1280 x 512, 1280 x 256 atd. Myslím, že to je jen pro ty nejotrlejší, kteří si budou chtít vytípat obrázky.
Kdo si myslí, že z grafickou kartou se dostaví nějaký zázrak, je na omylu. Dorazila mě však informace, že na 060 se to taky trhá. Tzn. že naděje, kdo vlastní 060 a bude si chtít Kvejka zapařit na plný vokno a v nějaký slušný grafice, se ztrácí také před očima. Kruci, tak když se tak na to dívám, tak to znamená, že na současném hardwaru Amigy, nelze Kvejka vůbec provozovat na plno. Překvapilo mě i to, že ClickBOOM zatím vůbec neuvažují o Power PC verzi. Proboha proč ? Quake, měl dle mého názoru vzniknout pouze pro Power PC. Když si vezmu, že někdo kdo má doma 68030/50MHz (a že jí má kde kdo) a investuje dva litry do této hry a ani si jí pořádně neužije, tak mi to příjde jako hodně velká drsnota. Počítám však s tím, že tuto investici si každý hodně rychle zváží. Těžko říct komu je tato hra vlastně určena, když i na nadupané mašině si to nezahrajete na plný výkon. Pánové s ClickBOOMu asi budou vážně muset zvažovat Power PC verzi. Už jen ksakru z toho důvodu, aby se podpora těchto karet ko nečně rozjela (jmenujte mi jedinou hru, která na PPC Amigy existuje).
No já chápu, že hanět Amiga verzi této super hry je zbytečné. Přiznejme si to už konečně otevřeně, že nějaká 030 nebo 040 na tohle přeci jen nemají. Je nutné ještě podotknout, že Quake je lokalizován do 22 světových jazyků. Samozřejmě nechybí ani čeština (dokonce je i slovenština přítomna). Hru lze spouštět také pomocí 40 dalších parametrů, které nabízejí možnosti jako jestli to chcete bez hudbou, bez zvuků, kolik chcete použít paměti atd.
Myslím, že více slov už je zbytečné. Kdo čekal víc, tak se mu omlouvám, ale už nevím o čem psát. To hlavní jsem proflák a pokud jsem na něco zapoměl... Jak jsem uvedl hru jsem nemohl doma testovat, a tak výsledek je takovej jakej je. Neberte to zase někdo tak, že jsem hru pohaněl jen proto, že jsem si jí nemohl doma zahrát. Takové Alien Breed 3D II jsem měl možnost testovat jak dlouho jsem chtěl a stejně mě zklamali (úplně v tom samém co Quake).
Amiga Kvejk od svého PC bráchy neutrpěl, žádnou estetickou změnu. Vše je stejné jako na PC. Celé to běží v multitaskingu, což už zase dnes tolik nepřekvapuje.
Inu dopadlo to tak jak jsem očekával. Majitelé třicítek raději zůstaňte u Dooma. Majitelé čtyřícítek a šedesátek to můžete zkusit, ale o plných detailech a velkém hracím okně si nechte jen zdát. Ostatní si za 1990 kč koupí hudební soundtrack, který beztak stojí za starou belu. ClickBOOM to myslel jistě dobře, ale až budou chtít příště konvertovat zase nějakou PC hru, měli by sáhnout raději po nějaké strategii nebo adventuře. Což takhle Warcraft, Settlers II, Broken Sword aj. Tady by se snad chytala i taková třicítka, ne?
Chápu, že tato recenze nebyla příliš objektivní, takže si moje slova neberte zase tolik k srdci. Pokud má někdo s Amiga Quakem trochu lepší zkušenosti nechť napíše jakousi druhou stranu mince.