VOBSAH           DalÓÉ           PŇedeÓlej
 
logo

Pokec o slavné 3D střílečce a jejím vzniku na Amigu

V minulých číslech AMIGA POSITIVE se psalo neustále o DOOMU. A není se čemu divit. DOOM na Amize byl přijat skutečně s velkým úspěchem a stále se těší větší a větší oblíbenosti (a víte, že už existuje i DESCENT. Ten už je narozdíl od DOOMU náročnější, ale to chce čas).

Ale já tady nyní chci zavést pokec o něčem jiném a to o dalším fenoménu v oblasti 3D akčních her a to o hře QUAKE. To že QUAKE patří po grafické stránce mezi nejlepší 3D akční hry už ví asi každý malý děcko, ale moc se toho neví o vzniku této hry pro Amigu. Ale začnu hezky od začátku.

Jak se QUAKE narodil a proč je tak populární

QUAKE se zrodil v hlavičkách lidí z firmy ID SOFT. Respektive v hlavě človíčka jménem John Romero, který má na svědomí i DOOMA (jen pro zajímavost z ID SOFTU odešel a založil si vlastní firmu pod názvem Dream Design). Firma ID SOFT nikdy nepatřila k chrličům her na trh jako jiné firmy, ale za to jejich hry se stávají legendamy (tak nač zbytečná kvantita). Začalo to WOLFENSTAINEM 3D pokračovalo DOOMEM a končilo to QUAKEM.

Zkrátka ID SOFT jako by chtěli říct : "Jen my dokážeme naprogramovat nejlepší 3D akční hru".

A přesto tomu tak není. DOOM byl ve své době první a nikdo mu nemohl konkurovat, ale QUAKE vyšel v době kdy PC bylo těchto her už plné a vedle totálních shitů byly i vyjímky jako třeba DUKE NUKEM 3D, který světu ukázal jak takový typ hry může být nápaditý a zábavný. A QUAKE? Ať si každý říká kdo chce co chce, ale QUAKE kromě moc moc pěkné grafiky nenabízí prakticky nic. Nic co by tu jěště nebylo.

Ani po síti to není zase nějak extra zábavný. To u takového Duka 3D se alespoň užije spousta skvělé legrace.

Jenže dnes sází každý na grafiku. Základem pro kvalitní hru je přece to, aby pěkně vypadala. Když už nejsou nápady tak ať to hráčovo očko hezky přiláká. Nikdo už přece nebude očekávat v 3D akčních hrách nějaké extra nové nápady. Vypadá to bombasticky? Tak to je postačující, ne? A pak už se jen od monitorů ozývají hlášky "Ty kráááávo to je nářez. No to je nádhera. Sakra nějak se to trhá bude to chtít rychlejší procesor......

AMIGA QUAKE po prvé

Stalo se to začátkem roku 1997. Nebudu zacházet do podrobností, protože za prvé nevím co se zakládá na pravdě a za druhé jsou to kusé informace, které jsem se doslechl. Zkrátka jakýsi hackeři ukradli zdrojáky od hry QUAKE ze serveru firmy CRACK DOT COM. Hackery samozřejmě nikdo neodhalil a za nějaký čas se objevuje přepracovaný AMIGA QUAKE od pirátů jenž si nechávají říkat Digital Corruption. A tak se zrodil první AMIGA QUAKE. Digital Corruption s vidinou velkých peněz se rozhodli na AMIGA QUAKU zbohatnout a dávali to lidem na Internetu dostatečně najevo. O tomto AMIGA QUAKU se dozvěděli lidi z ID SOFTU a na Digital Corruption udělali jednoduše bububu. A vývoj dalších verzí skončil. Už ani nevím, která verze byla poslední (já viděl verzi V0.32).

A jak to celé vypadalo. No žádná velká sláva to nebyla, ale QUAKE skutečně na Amize běžel (ehm...no to nebylo to nejlepší slovo). Minimum pro spuštění byla Amiga 1200, 8MB FAST RAM a koprocesor. Konfigurace dobrá na spuštění, ale rozhodně ne na hraní. Kdo si tohoto QUAKA chtěl nějak normálně zahrát musel mít turbokartu s procesorem alespoň 060, 16 MB FAST RAM a grafickou kartu. V 320x200 by se to pak dalo jakž takž hrát. Hlavně, že byl na Amize QUAKE. A pak ať se někdo diví proč ID SOFT nenávidí Amigu :-))).

AMIGA QUAKE po druhé

Kvejka se chytil i Filip Doksanský ze skupiny Insanity jenž je autorem i "wolfovky" TESTAMENT. Jeho QUAKE ENGINE V0.1 je zatím nejrychlejší QUAKE-engine na Amize (no ono jich zase tolik nebylo) a nutno říct, že TESTAMENT byl pro Filipa jen taková zahřívačka. Nemám nic poti TESTAMENTU, ale zase až tak velká sláva to nebyla. To QUAKE ENGINE V0.1 je už jiný kafčo. Na spuštění QUAKE ENGINU V0.1 je potřeba minimálně CPU MC68030 + FPU a 8 MB FAST RAM. Je speciálně optimalizován pro 040 a 060.

Na 060/60MHz dosahuje rychlosti 16-25 FPS v 320x256 PAL-AGA !

Na podpoře grafických karet se pracuje. Jak autor uvádí tento engine hodlá vypiplávat do dokonalosti, aby z toho ve finále byla nejlepší 3D hra pro Amigu. A pevně věřím, že se mu to podaří.

AMIGA QUAKE po třetí

No a do třetice tu máme ostřílené profíky. Kanadskou firmu ClickBOOM. Po úspěšném přepracování MYSTU na Amigu se začalo pracovat na hře QUAKE. vobrÁzek Nevím kolik investujou do koupi práv (i když to je nejspíš věc distributorů v tomto případě PXL Computers), ale podle mýho MYST rozhodně levnej nebyl a QUAKE už vůbec ne. No snad se ty investice vyplatí. Ale vraťme se od byznysu zase ke Kvejkovi. ClickBOOM začali slibovat hory doly. Zprávy zněly asi tak, že na 060 to bude stejně rychlý jako na Pentiu na 166MHz. Každý si hned začal říkat jak to poběží na 030 a 040 (šedesátku přeci jen nemá každý) a nezbývalo než čekat. Amiga QUAKE byl ohlášen na začátek února. Pak zase na konec února. A na konec začátkem března je vypuštěna nehratelná demoverze QUAKE Player V0.95. Pro spuštění je nutné mít alespoň 7.5 MB FAST RAM a klasicky koprocesor (FPU). A výsledek? Na 040 se to škube ať se vám to líbí nebo ne. Ovšem jedná se o nehratelné demo ve verzi 0.95 a věřím tomu, že plná verze (verze 1.0) bude ještě o dost zoptimalizovaná. Otázkou však zůstává kdy to bude.

A to je z historie slavné hry QUAKE na Amigu vše (zatím). Doufejme, že nám ClickBOOM v brzké době nabídnou Kvejka takového jakýho skutečně ještě na přelomu roku slibovali. Spíše to vidím, že to bude slušná přinucovačka lidí ke koupi PowerPC karty. Bez té se to totiž jinak asi opravdu nebude dát hrát (verze pro PowerPC karty bude samozřejmě dokončena hned po vydání verze pro "klasické" Amigy). Jinak těšme se na projekt co na nás do budoucna chystají INSANITY. V každém případě QUAKE ENGINE V0.1 je slušným základem. Jedno je však jistý. Amigu si nadupat bude nutnost.

BAD          

__________________________________________  
.
 
Další ve frontě:
 
PaŇby   Final Odyssey, Final Gate, Čítovačka, typy, triky a spol.
 

 
VokeCáVKy HarDWare WArEZ WorkBenchoviny KoDeŇiNa DeMa Gfx&Muzika VokecÁvky II
Vokecávky Hardware Warez WBoviny Kodeřina DeMa Gfx&Muz Vokecávky 2