Klasika: Sensible World Of Soccer

Uvědomuju si, že se tímto doslova dotýkám herního nebe a chystám se připomenout jednu z největších legend jaké kdy na Amigách byly. Tak tedy SENSIBLE WORLD OF SOCCER!

Vzpomínám si na dobu asi před dvěma lety, kdy mi ji AGAs poprvé ukázal, zahrál si ji se mnou a musím se přiznat, že se mi vůbec nelíbila, protože mi to vůbec nešlo a prohrával jsem takovými potupnými výsledky, jako 0:10, 1:12 a tak podobně! V těch dobách jsem se skutečně snažil o to, aby AGAs neudržel čisté konto a pokud jsem mu dal jeden gól, bylo to, jako bych vyhrál. Fotbalu rozumím asi jako Bart Simpson kvantový fyzice, ale vím, že k nejlepším paří Argentina, Brazílie a pár dalších - rozhodnul jsem se pro Brazílii a od té doby s jiným týmem hraju jen vyjímečně. Čas ubíhal a já se to chtěl naučit! Proti počítači se to nedalo hrát, protože to bylo ještě horší a prohrával jsem i když jsem hrál proti Jamajce, která je jednou z nejslabších států, které jsou v nabídce! A tak jsem si našel sobě rovné soupeře: mé mladší bratry a mou partnerku, kterou to k mému úžasu baví taky.

Postupně jsem se začal zlepšovat, ale mí spoluhráči kupodivu moc ne! Časem už to bylo tak fajn, že se i zadařilo porazit některé slabší týmy, když za ně hrál počítač a bráchové už nemůžou vyhrát, ať si vyberou jakýkoliv tým! Bylo na čase začít hrát s někým lepším a povolal jsem AGAse! Zahájili jsme takový turnaj pro dva! Já hraju s Brazílií a AGAs jak kdy, ale cestuje někde mezi Argentinou a Itálií. Poločasy po sedmi minutách a sčítáme skóre, dokud někdo nedosáhne 100 gólů. Takhle tedy hrajeme dnes. AGAs posledně prohlásil, že jsme dospěli do stádia, kdy učeň poráží svého mistra, ale zatím většinu sérií vyhrál on - ale kdo ví jak to bude příští měsíc, protože výhry bývají velmi těsné...

Takže to bylo o mém vztahu k této hře a měl bych ji trochu popsat pro ty, kteří ji nikdy nehráli ani neviděli. Předpokládám, že vás moc nebude, ale to nevadí, ti co ji znají si ji alespoň připomenou a pokud už snad na ni zapomínali, možná si ji i znovu zahrají.

Tato hra byla poprvé vydaná v roce 1992 firmou Sensible Software pod názvem Sensible Soccer a na svůj současný název se překlenula až o dva roky později. Od svého vzniku byla každý rok upgradována na novější verzi a poslední verze nese označení SWOS 96/97. V jednotlivých verzích se postupně vylepšovala grafika, hratelnost a hlavně aktuální statistiky týmů (na internetu se dají najít další novější statistiky, ale nevím jak čerstvé jsou). Od roku '94 byly změny už spíše kosmetické, ale hra doznala pár na pohled neviditelných změn, které pocítí až hráči, kteří ji hrají dlouho a potom zkusí hrát verzi jinou. Je těžké to popisovat, protože se jedná o úpravy hratelnosti, takže to musíte zažít, aby to bylo jasné. Poslední verze o které vím, je Sensible Soccer '98, který vyšel už jen pro pixloidní bedny, což je opravdu škoda, protože by se určitě chytla i mezi amigisty... (údajně to byl propadák. To zaprvé. A pak, těžko by se mezi amigisty ujal fotbal s polygonovými postavičkami... - pozn. Joe)

Možnosti hry jsou velice rozsáhlé. V nastavení si můžete zvolit jednotlivé přátelské zápasy, nebo turnaje až asi dvaceti týmů, nebo si můžete zahrát jako tým některé ligy. V přátelských či turnajových zápasech můžete vybírat buď reprezentační celky jednotlivých států, nebo týmy z ligy v dané zemi a ty ještě kombinovat s ligovými týmy jiných států, takže možností je spousta! Před začátkem zápasu si zvolíte taktiku hry a popřípadě vyměníte i některé hráče za náhradníky. V průběhu hry se dá taktika změnit a vystřídat se dá až pět hráčů, včetně brankáře. Pokud si zvolíte nějaký turnaj, třeba pěti lidí a ještě k nim přihodíte dva týmy ovládané počítačem a nastavíte délku poločasu na 5 minut, je logické, že se to nedá za jedno odpoledne odehrát a tak zde musí být i možnost uložení - která zde samozřejmě nechybí. Vše se uloží v místě kde jste skončili a až se opět setkáte, hru jen nahrajete a pokračujete v místě, kde jste skončili. Taky je tu i položka 'kariéra', ale o té vám toho moc nenapíšu, protože to neovládám. Je to vlastně fotbalový manažer, který byl do této hry implantován ve verzi z roku '94, ale hry tohoto typu já nehraji, až na jedinou světlou výjimku, kterou je 'Mistrz Polski' což je taky fotbalový manažer, ale ten je tak jednoduchý, že ho můžu hrát a navíc polský jazyk mi nedělá žádné potíže.

Co je na této hře tak fantastického, že ji to pomohlo stát se legendou? Především to je hratelnost, která je naprosto dokonalá a to bez jakéhokoli přehánění!!! Hráči jsou sice takové velice malé figurky, na kterých lze rozpoznat pouze barva dresu, pleti a vlasů, ale u této hry to je spíše výhoda. Velká výhoda je v tom, že jednotlivé týmy mají reálný základ, jak ve jménech hráčů, tak i v hratelnosti. Hráči Anglie jsou mírně rychlejší a v přihrávkách přesnější, než třeba celek Spojených států, takže není jedno, který tým si vyberete!

Co se týče detailů, myslí se na ně i v této hře! Třeba, když některé mužstvo vsítí gól, hráči oslavně běží od soupeřovy branky s vítězně zdviženou pravicí. Pokud udělí rozhodčí po faulu červenou kartu, hráč viditelně sklopí hlavu a odkráčí do šaten. Faulovaný hráč, pokud je zraněn, chvíli leží na trávníku a předvádí bolestnou křeč. Pokud takového hráče vystřídáte, většinou z hřiště odkulhá na střídačku. Po závěrečném hvizdu rozhodčího se vítězné mužstvo raduje se zdviženýma rukama a poražení klopí obličeje stejně jako hráč po červené kartě. Rozhodčí na hřišti v průběhu hry vůbec není vidět, přesto je slyšet jeho píšťalka, ale pokud je faul na žlutou, nebo červenou kartu, okamžitě přiběhne a kartu udělí.

Hracích povrchů je ve hře taky několik a můžete si nastavit který chcete. V opačném případě se bude nepravidelně měnit. Povrchy jsou různé a asi odpovídají reálným skutečnostem. Tmavě zelená tráva je pomalá, světlejší zelená je o něco rychlejší. Světle zelená a pruhovaná je předpokládám posekaná a tak je ještě o něco rychlejší. Potom je tu i světle a tmavě hnědý povrch, což by mohla být suchá tráva, na které se hraje hodně rychle a poslední je bílo-zelená a na té to klouže - proč asi?

Hrací doba je nastavitelná podle poločasu. Délku poločasu je možné nastavit na 3, 5, 7 a 10 minut, takže si určitě každý vybere.

Závěrem musím napsat, že na Amize zkrátka není lepšího fotbalu a jak jsem zjistil, je jich poměrně dost! Pokoušel jsem se najít i nějaký jiný, který by se mi líbil a z těch co jsou k mání se mi nejvíc líbil asi GOAL!, ale tento můj názor se mi už pár lidí rozmlouvalo, takže nevím. (A dobře dělají :-) Skvělý byl isometrický Total Football... pozn. Joe) Jisté je, že SWOS zkrátka konkurenta nemá a pokud se pro nás neuvolní některá 3D FIFA z PC, tak ho ani nenajde a dovolím si tvrdit, že ani ona 3D FIFA to nebude mít lehké... Taky jsem se doslechl, že existují i editory pro SWOS, které jsem sice nikdy neviděl, ale mohlo by být zajímavé, je použít.

Tom Przybyla