Shogo: MAD (Mobilní Armádní Divize)

Na naše počítače konečně se zpožděním (i když odůvodněným) zavítala hra Shogo od firmy Monolith, kterou překonvertovala již známá firma Hyperion Entertainment (konverze hry Heretic II, Sin - bohužel zatím jen pro Linux a Warp 3D).

Shogo je dodáváno ve standardní papírové krabici. Nějak nám sice Hyperion Entertainment zapomněl uvést na krabici minimální potřebnou konfiguraci pro Amigu (krabice je stejná pro Mac, Linux a Amigu na kteréžto systémy je hra od Hyperionů naportována), nicméně amigácký Boing Ball naznačuje, že jsem nedostal verzi pro jiný OS. Uvnitř se nalézá obálka s CD a černobílý návod (barevný by se vyjímal lépe) v angličtině a němčině. V návodu je popsáno prostředí, do kterého je hra zasazena, hlavní postavy a zbraňové systémy. K návodu bych měl jednu drobnou výtku (tedy kromě té nebarevnosti :-)) ). Anglický a německý text je dáván po odstavcích hned pod sebe, takže při čtení chvílemi vzniká pěkný zmatek. Bylo by asi lepší, kdyby byla z jedné strany verze anglická a z druhé německá.

Hra je založena na enginu LithTech firmy Monolith. LithTech je moderní 3D systém, který je technicky pokročilejší nežli Quake II engine (použitý v Heretic II). Bohužel daní za kvalitu zobrazení je vyšší náročnost na hardware. Posudte sami. Minimální požadavky jsou Kickstart 3.1, PowerPC 603/160 MHz při použití HW renderingu. Pokud však nemáte grafický 3D akcelerátor tak je vyžadován procesor alespoň na 200 MHz. Paměťové minimum je 64 MB, z nichž musí být 55-60 MB volných. Dále je vyžadováno 450 MB místa na harddisku. Jak je vidět, tak hra není žádný drobeček, a proto je také doporučován PowerPC 604/180 MHz a 96 MB RAM. Nutností je také nainstalovaný systém WarpOS a jak již bylo zmíněno, tak uplatníte i Warp3D. Hra ale podporuje zvuk přes AHI, takže ochuzeni nebudou ani majitelé zvukových karet.

Instalace je řešena pomocí instalátoru známého z AmigaOS 3.5. Na konci instalace se spustí známá personalizace, při které je kromě osobních údajů vyžadován i kód, který najdete na zadní straně krabice. Zde se musím zmínit o jedné chybce v instalátoru. Na některých systémech se hra nainstaluje bez části zvukových souborů. Tyto chybějící soubory spolu s přesným postupem opravy najdete na stránkách
http://www.hyperion-entertainment.com. K instalaci se váže ještě jedna poznámka pro majitele iFUSION. Ten totiž vyžaduje nastavenou proměnnou ENV:PowerPC/enalignexc 1, která Shogo dovede spolehlivě k zamrznutí, nebo v lepším případě k chybové hlášce. Při spuštění si vyberete typ renderingu, nastavení zvuku, optimalizaci spotřeby paměti atd. Po nastartování nás ještě čeká hezké úvodní intro a pak se už můžeme ponořit do hry.

Vítejte v budoucnosti. Ve světě ovládané velkými korporacemi Andra Biomechanics (společnost zabývající se bioinženýrstvým), Armacham Technology Corporation (komunikační a zabezpečovací systémy) a Shogo Industries (japonský konglomerát). Tyto společnosti utvořily UCA (United Corporate Authority), která zastřešila společný vývoj a výsledkem bylo (kromě upevnění pozic na trhu) vytvoření MCA (Mobile Combat Armour), nejmocnějšího zbraňového systému ve vesmíru. Vše se nyní točí kolem Cronusu, nehostinné planety s jedovatou atmosférou a neustávající vulkanickou činností, kde se nachází jediný zdroj Kato v celém vesmíru. Kato je speciální substance s jedinečným chemickým složením, která umožňuje cestování nadsvětelnou rychlostí. Na planetě jsou vybudována těžařská města Avernus a Maritropa. Cronus ovládá CMC (Cronian Mining Consortium), které je protiváhou moci UCA. Brzy se na Cronusu rozvinulo povstání odpadlíků, které narušilo tuto křehkou rovnováhu. Toto povstání začalo ohrožovat dodávky Kato, a proto byla na pomoc povolána UCA. Přesněji řečeno její bezpečnostní složka UCASF (United Corporate Authority Security Force).

Nacházíte se v roli pilota MCA a velitele UCASF Sanjura Makabeho. Všechny akce se odehrávají na planetě Cronus, nebo na mateřské lodi UCA Leviathan, které velí admirál Akkaraju. Vaším cílem je najít a zneškodnit velitele odpadlíků, známého jako Gabriel. Jako Sanjuro budete moci využívat až čtyři typy MCA (biooblek měřící asi 10 metrů vybavený účinnými zbraňovými systémy). Každý z nich má své výhody, ale i nevýhody. Například nejtěžší MCA poskytuje nejlepší štíty, nicméně za cenu rychlosti, nebo spíše pomalosti pohybu. V některých misích budete také chodit ”po svých”. Jak již bylo naznačeno tak máte k dispozici širokou paletu zbraní. V MCA jich máte k dispozici deset a jako pěšák rovněž deset. Ruční zbraně jsou pochopitelně méně účinné, ale jak poznáte během svých misí, tak vám i pěšák může pěkně zatopit.

Brífingy a komunikace jsou doprovázeny manga grafikou, která dobře zapadá do vzhledu hry. Mise jsou prokládány scénami vytvořenými v LithTech enginu. Průběh hry je závislý na plnění úkolů v misích, takže se vám může stát, že když budete hrát hru podruhé, tak budete procházet jinými úrovněmi. Celá tato grafická nádhera je provázena špičkovými zvuky a hudbou která dokonale dotváří atmosféru. Nepřátelé jsou velmi inteligentní a počítejte s tím, že si na vás mnohdy počíhají. K dokonalé zábavě dále přispívá i možnost zahrát si Shogo po síti v multiplayer módu. Adresy serverů najdete na http://www.planetshogo.com, nebo http://www.shogo-mad.com.

A celkový dojem? Báječná zábava! Vytknout by se dala vyšší náročnost na hardware (podobně jako u Heretic II) a trochu ”nedopilovaný” manuál. Hra byla na mé konfiguraci perfektně hratelná při 640x480x16bit. Při rozlišeni 800x600 to již bylo horší nicméně hratelné. Setkal jsem se s jednou výjimkou v místnosti s větráky, kdy hra zadrhávala i při 640x480. Nicméně autoři se dušují, že s novým Warp3D a případně na Voodoo 3 je vše bez problémů (jojo přeci jenom má Permedia 2 své lepší roky za sebou).

Hyperion odvedl naprosto perfektní kus práce, už vzhledem k tomu, že engine byl psaný pro DirectX, a proto konverze také probíhala tak pomalu. Vzhledem k tomu, že na LithTech je založeno více her, tak další porty by už byly mnohem jednodušší záležitostí. Mám-li Shogo porovnat s Heretic II, tak nevím sám, který titul bych si vybral. Každý má své kouzlo, takže jednoznačné doporučení je na koupi obou.

Typ: Sci-fi
Výrobce: Monolith 1998 / Hyperion Entertainment 2001
Distributor: Titan Computer
Minimum: PPC 160, 64 MB RAM, OS 3.1, CD-ROM
Testováno: A4000 604/233 MHz, 128MB Ram, CVisionPPC, 32x CD-ROM, OS 3.5, CGFX 4.2
98%

Václav Míšek