Shogo: MAD (Mobilni Armadni Divize)

Na nase pocitace konecne se zpozdenim (i kdyz oduvodnenym) zavitala hra Shogo od firmy Monolith, kterou prekonvertovala jiz znama firma Hyperion Entertainment (konverze hry Heretic II, Sin - bohuzel zatim jen pro Linux a Warp 3D).

Shogo je dodavano ve standardni papirove krabici. Nejak nam sice Hyperion Entertainment zapomnel uvest na krabici minimalni potrebnou konfiguraci pro Amigu (krabice je stejna pro Mac, Linux a Amigu na kterezto systemy je hra od Hyperionu naportovana), nicmene amigacky Boing Ball naznacuje, ze jsem nedostal verzi pro jiny OS. Uvnitr se naleza obalka s CD a cernobily navod (barevny by se vyjimal lepe) v anglictine a nemcine. V navodu je popsano prostredi, do ktereho je hra zasazena, hlavni postavy a zbranove systemy. K navodu bych mel jednu drobnou vytku (tedy krome te nebarevnosti :-)) ). Anglicky a nemecky text je davan po odstavcich hned pod sebe, takze pri cteni chvilemi vznika pekny zmatek. Bylo by asi lepsi, kdyby byla z jedne strany verze anglicka a z druhe nemecka.

Hra je zalozena na enginu LithTech firmy Monolith. LithTech je moderni 3D system, ktery je technicky pokrocilejsi nezli Quake II engine (pouzity v Heretic II). Bohuzel dani za kvalitu zobrazeni je vyssi narocnost na hardware. Posudte sami. Minimalni pozadavky jsou Kickstart 3.1, PowerPC 603/160 MHz pri pouziti HW renderingu. Pokud vsak nemate graficky 3D akcelerator tak je vyzadovan procesor alespon na 200 MHz. Pametove minimum je 64 MB, z nichz musi byt 55-60 MB volnych. Dale je vyzadovano 450 MB mista na harddisku. Jak je videt, tak hra neni zadny drobecek, a proto je take doporucovan PowerPC 604/180 MHz a 96 MB RAM. Nutnosti je take nainstalovany system WarpOS a jak jiz bylo zmineno, tak uplatnite i Warp3D. Hra ale podporuje zvuk pres AHI, takze ochuzeni nebudou ani majitele zvukovych karet.

Instalace je resena pomoci instalatoru znameho z AmigaOS 3.5. Na konci instalace se spusti znama personalizace, pri ktere je krome osobnich udaju vyzadovan i kod, ktery najdete na zadni strane krabice. Zde se musim zminit o jedne chybce v instalatoru. Na nekterych systemech se hra nainstaluje bez casti zvukovych souboru. Tyto chybejici soubory spolu s presnym postupem opravy najdete na strankach
http://www.hyperion-entertainment.com. K instalaci se vaze jeste jedna poznamka pro majitele iFUSION. Ten totiz vyzaduje nastavenou promennou ENV:PowerPC/enalignexc 1, ktera Shogo dovede spolehlive k zamrznuti, nebo v lepsim pripade k chybove hlasce. Pri spusteni si vyberete typ renderingu, nastaveni zvuku, optimalizaci spotreby pameti atd. Po nastartovani nas jeste ceka hezke uvodni intro a pak se uz muzeme ponorit do hry.

Vitejte v budoucnosti. Ve svete ovladane velkymi korporacemi Andra Biomechanics (spolecnost zabyvajici se bioinzenyrstvym), Armacham Technology Corporation (komunikacni a zabezpecovaci systemy) a Shogo Industries (japonsky konglomerat). Tyto spolecnosti utvorily UCA (United Corporate Authority), ktera zastresila spolecny vyvoj a vysledkem bylo (krome upevneni pozic na trhu) vytvoreni MCA (Mobile Combat Armour), nejmocnejsiho zbranoveho systemu ve vesmiru. Vse se nyni toci kolem Cronusu, nehostinne planety s jedovatou atmosferou a neustavajici vulkanickou cinnosti, kde se nachazi jediny zdroj Kato v celem vesmiru. Kato je specialni substance s jedinecnym chemickym slozenim, ktera umoznuje cestovani nadsvetelnou rychlosti. Na planete jsou vybudovana tezarska mesta Avernus a Maritropa. Cronus ovlada CMC (Cronian Mining Consortium), ktere je protivahou moci UCA. Brzy se na Cronusu rozvinulo povstani odpadliku, ktere narusilo tuto krehkou rovnovahu. Toto povstani zacalo ohrozovat dodavky Kato, a proto byla na pomoc povolana UCA. Presneji receno jeji bezpecnostni slozka UCASF (United Corporate Authority Security Force).

Nachazite se v roli pilota MCA a velitele UCASF Sanjura Makabeho. Vsechny akce se odehravaji na planete Cronus, nebo na materske lodi UCA Leviathan, ktere veli admiral Akkaraju. Vasim cilem je najit a zneskodnit velitele odpadliku, znameho jako Gabriel. Jako Sanjuro budete moci vyuzivat az ctyri typy MCA (biooblek merici asi 10 metru vybaveny ucinnymi zbranovymi systemy). Kazdy z nich ma sve vyhody, ale i nevyhody. Napriklad nejtezsi MCA poskytuje nejlepsi stity, nicmene za cenu rychlosti, nebo spise pomalosti pohybu. V nekterych misich budete take chodit ”po svych”. Jak jiz bylo naznaceno tak mate k dispozici sirokou paletu zbrani. V MCA jich mate k dispozici deset a jako pesak rovnez deset. Rucni zbrane jsou pochopitelne mene ucinne, ale jak poznate behem svych misi, tak vam i pesak muze pekne zatopit.

Brifingy a komunikace jsou doprovazeny manga grafikou, ktera dobre zapada do vzhledu hry. Mise jsou prokladany scenami vytvorenymi v LithTech enginu. Prubeh hry je zavisly na plneni ukolu v misich, takze se vam muze stat, ze kdyz budete hrat hru podruhe, tak budete prochazet jinymi urovnemi. Cela tato graficka nadhera je provazena spickovymi zvuky a hudbou ktera dokonale dotvari atmosferu. Nepratele jsou velmi inteligentni a pocitejte s tim, ze si na vas mnohdy pocihaji. K dokonale zabave dale prispiva i moznost zahrat si Shogo po siti v multiplayer modu. Adresy serveru najdete na http://www.planetshogo.com, nebo http://www.shogo-mad.com.

A celkovy dojem? Bajecna zabava! Vytknout by se dala vyssi narocnost na hardware (podobne jako u Heretic II) a trochu ”nedopilovany” manual. Hra byla na me konfiguraci perfektne hratelna pri 640x480x16bit. Pri rozliseni 800x600 to jiz bylo horsi nicmene hratelne. Setkal jsem se s jednou vyjimkou v mistnosti s vetraky, kdy hra zadrhavala i pri 640x480. Nicmene autori se dusuji, ze s novym Warp3D a pripadne na Voodoo 3 je vse bez problemu (jojo preci jenom ma Permedia 2 sve lepsi roky za sebou).

Hyperion odvedl naprosto perfektni kus prace, uz vzhledem k tomu, ze engine byl psany pro DirectX, a proto konverze take probihala tak pomalu. Vzhledem k tomu, ze na LithTech je zalozeno vice her, tak dalsi porty by uz byly mnohem jednodussi zalezitosti. Mam-li Shogo porovnat s Heretic II, tak nevim sam, ktery titul bych si vybral. Kazdy ma sve kouzlo, takze jednoznacne doporuceni je na koupi obou.

Typ: Sci-fi
Vyrobce: Monolith 1998 / Hyperion Entertainment 2001
Distributor: Titan Computer
Minimum: PPC 160, 64 MB RAM, OS 3.1, CD-ROM
Testovano: A4000 604/233 MHz, 128MB Ram, CVisionPPC, 32x CD-ROM, OS 3.5, CGFX 4.2
98%

Vaclav Misek