Klasika: Ruff'n'Tumble

Míval jsem docela dobrou sbírku disketových her, ale znáte to; tu a tam jsem některé půjčil (nenávratně), jiné prodal, nebo daroval a některé dokonce smazal. To co zbylo, mi teď leželo na stole a já vybíral co si zahrát. Out Fall, Turbo Trax, Mortal Kombat II, Alien 3, Sensible World Of Soccer 96/97, Super Hang On, P. P. Hammer, Ruff 'N' Tumble...

Tak na tuto hru si živě pamatuju! Kdysi jsem ji vyměnil za jinou hru podobného žánru a byl jsem moc rád, že jsem ji získal. Představte si rok 1992 (pixloidní stroje ještě jely na DOSech - pouze někteří odvážlivci na Windowsech 3.11) a na herní trh přichází úchvatná 2D plošinová "skákačka-sbíračka" pro AMIGU, s perfektní hratelností a grafikou, která je propracovaná do těch nejmenších detailů naprosto dokonale a po zvukové stránce je taky víc než jen povedená! Všem, kteří ji viděli, nebo hráli, se musela líbit, protože se jí nakonec dostalo i ocenění HRA ROKU '92! A když si dnes vzpomínám, jestli vůbec existuje nějaká hra stejného žánru, která by ji porazila v některém z kvalitativních ohledů, nic moc mě nenapadá...

Oč tedy jde. Vaše postava je vyvedená jako blonďatej klučík jménem Ruff Rogers, s červenou kšiltovkou otočenou dozadu a velkým samopalem, který by v reálném světě vzhledem k velikosti oproti velikosti jeho postavy ani nemohl unést, ale jsme v počítači a tady je možné téměř vše ;). Navíc ten samopal má neomezenou palebnou sílu, která se v průběhu hry tu a tam ještě zlepšuje. Neznamená to ovšem, že by se tím snížila obtížnost, to v žádném případě, a taky musíte dávat pozor abyste nedrželi spoušť (čili FIRE) moc dlouho, protože tím, jakoby se zbraň zahřívala nebo tak něco a klesá její kadence (česky: zvyšuje se prodleva mezi jednotlivými výstřely).

Cílem hry je stará klasika: projít čtyřmi světy, které jsou rozděleny do čtyř částí a v každé části hry máte najít a sesbírat daný počet červených, modrých a zelených kuliček, aby vám hra otevřela "dvířka" do další části hry. Kromě toho se sbírají další mnohdy užitečné věci, jako např.: účinnější zbraně, životy, chvilková nesmrtelnost a tak různě. S těmi životy je to ještě rozděleno na dva druhy srdíček. Po startu máte totiž tři životy, a každý z nich obsahuje tři srdíčka. Po každém zásahu se jedno vyprázdní, ale lze je znovu obnovit sebráním holého srdíčka ve hře. Pokud ale vezmete srdíčko s lemováním, nejen že se obnoví ta prázdná, ale přibude vám ještě jedno navíc. Takto můžete nasbírat až pět srdíček a potom vám jeden život vydrží na pět zásahů - což bohužel někdy nestačí...

Vůbec se nedivím, že byla tato hra vyhlášena nejlepší hrou '92. Chytlavost této hry jsem si sám na sobě dokázal už několikrát, když jsem ji tu a tam spustil a potom ji několik dnů hrál do zblbnutí a potom na ni zase zapomněl. Ta hratelnost je úžasná a perfektně vyvážená! Grafika je famózní dokonce ještě dnes, pokud bereme v úvahu její 2D podobu! Skutečně s podivem sleduju tu propracovanost do těch nejmenších detailů a přitom naprosto plynulá i na A600! Když se znovu vrátím do roku 92, tak tehdy jsem si ani neuvědomil, jak skvěle je tato hra udělaná. Dnes - trochu s odstupem času - to konečně mohu docenit. A pokud existuje někdo, kdo tuto hru snad neviděl, nebo nehrál, tak těch jedinců lituju, protože i když to třeba není váš oblíbený žánr, tak by si u vás své místo jistě našla. A pokud by vám činil velké potíže přechod do jednotlivých světů, zde jsou vstupní kódy: WORLD 2 - 6581, WORLD 3 - 3178, WORLD 4 - 8392. Tak vzhůru do hraní...

Na závěr trochu té technické stránky věci. Ruff 'N' Tumble je na dvou DD disketách typu NDOS, což je asi jediná vada na kráse tohoto jinak mistrovského díla, ale existuje jakýsi instalpatch, který ji dostane na harddisk, ale nerozumí si s některými turbokartami (typicky 040 a hlavně ty s PPC). Minimální požadavky neznám, ale hrál jsem to už na své první Amize, kterou byla A600, takže by to mělo lítat i na A500.

A z těch her, které jsem v diskboxu našel, po pár dnech na stole zůstaly pouze dvě: Ruff 'N' Tumble a Sensible World Of Soccer 96/97, který hraju už pravidelně s AGAsem (pomalu hledáme soupeře...) a s mou partnerkou, která si občas zahraje ještě Super Hang On, nebo Out Fall...

Tom Przybyla