Exodus

Konečně! Po měsíčním čekání (tak dlouho putovala hra ze sousedního Polska) jsem se dočkal a jako první v Čechách držím v ruce originální verzi této nové strategické hry. Popravdě jsem trochu nedoufal, že by hra mohla ještě přijít do stanoveného data uzávěrky, ale vyšlo to. Sice na otestování a napsání mám pouze několik dnů, ale zato budeme první časopis (nebo spíše CD-Mag), který má tu čest hru recenzovat.

O hře jste si již mohli na stránkách Amiga MAXu přečíst i otestovat si dvě vydané demoverze. Hra byla slíbena před Vánocemi, ale díky několika problémům se na trhu představuje až teď. Na svědomí ji má skupina "Zloty Skarabeusz" a jak již název napovídá, jsou z Polska. Veškerou grafiku a animace vytvořil Mariusz Samson, programátorem byl Andrzej Bugajny a hudbu složil Michal Jesionowski.

Co jsme všechno obdrželi
Na šťastné majitele čeká modrá krabice s nápisem Exodus, ve které číhá CD, registrační karta (pokud ji odešlete, máte slevu na další hru 10%) a manuál v angličtině a polštině. Po vložení CD do hudebního přehrávače zjistíte, že obsahuje 9 zvukových stop. V samotném průběhu hry můžete poslouchat tři. Mým favoritem ve hře je skladba 1, která má takový irský nádech. Ale nekoupili jsme si zvukové CD, takže vzhůru k instalaci. Než ale spustíme instalaci, zjistíme, že kromě adresáře EXODUS je na CD i adresář EXTRAS, v němž se nachází 6 "skinů" pro AmigaAMP a 20 podkladů pro Workbench, vše s tématikou hry. Pak je zde ještě jejich starší hra "Battle Space", pomůcka pro vytvoření nové strategické hry plus ukázkové zdrojové kódy a ukázka jejich nové hry Husaria, kterou připravují. Opravdu si dali záležet a splnili všechno to, co slíbili.

Jako minimální požadavky jsou uvedené:
- procesor 68030
- AGA nebo grafická karta
- 16 MB paměti FAST (pro grafické karty 17 MB)
- 1.5 MB paměti CHIP pro AGA a 0.7 MB paměti CHIP pro grafické karty
- CD-ROM 4x, harddisk
- OS 3.0

Doporučený je ovšem procesor 68040 a vyšší, 32 MB paměti FAST a CD-ROM s rychlostí 8x a vyšší. Instalaci si můžete vybrat zatím ve třech jazycích: anglická, německá a polská, česká se připravuje. Můžete si též vybrat typ instalace: plnou nebo minimální. Minimální se doporučuje při malé velikosti paměti. Plná instalace zabere na harddisku až (!) 4 MB. Odinstalování se provede pouze smazáním adresáře s hrou. Když skončíme s instalací, čeká nás ještě setup. Jak vidíme na obrázku, je třeba nastavit CD-ROM, jazyk, obrazový mód pro hru v malém a vyšším rozlišení, nastavit prioritu tasku, případně pro síťovou hru nastavit modem. Ještě jedno nastavení budeme muset provést přímo v průběhu hry. Zde si můžeme nastavit rychlost hry, rychlost scrollingu, zvolit si, která skladba má hrát, zda mají být i zvuky společně s hudbou. Dobrou funkcí je také obnovovaní obrazovky, může být normální nebo ekonomické. Ekonomické se doporučuje u slabších konfigurací, urychlí to hru, ale neuvidíme třeba některé záblesky střel. Kromě toho ještě v jiných nastaveních můžete klasicky uložit/nahrát hru, restartovat misi, přečíst si cíl mise nebo kompletně ukončit hru.

Příběh
Zde si kluci opravdu dali záležet a spíše to vypadá na knížku. V hypertextovém manuálu si můžete přečíst celou povídku, zatím jenom v polském jazyce. V animaci, která je doprovázena i mluveným slovem, někdy ale až nesrozumitelným, se dovídáme, že jedna rasa utíká ze své planety, která bude zničena, protože se k ní blíží velký asteroid, a chce se usadit na jiné planetě, která je už bohužel zabydlena. Jelikož obě rasy spolu zrovna nekamarádí, začíná válka. A tak vaším úkolem je po zvolení příslušné rasy buď se usadit nebo odrazit pokus o obsazení planety nepřátelskou rasou.

Hra
Po vybrání příslušné rasy (Zeldové jako obránci vlastní planety a Moroiové jako dobyvatelé) začíná vlastní hra. Celkem k splnění máte s každou rasou 20 misí. Nejdříve uvidíte briefing neboli cíle mise, po splnění zase rekapitulace. K tomu vždy hraje příjemná hudba z CD (doporučeno používat sluchátka). Veškeré klávesové zkratky jsou popsané v papírovém manuálu i v HTML verzi. Ovládání je podobné většině RTS typu her. Za těch několik dní se mi podařilo u rasy Moroi projít až do 8 mise, pouze v misi 2 jsem zůstal dlouho viset, než jsem ji zdolal. U rasy Zeldů jsem zatím ve druhé misi. Ale neříkám, že Exodus je lehký! Napalm jsem také rychle přešel, ale Exodus dá ještě pořádněji potrápit mozečky - aspoň si zase procvičíte nadávky :)

Vše je nádherně propracováno a je opravdu potěšení tuto hru hrát! Když opravujete elektrárnu, do doby, než je zcela opravena, přestane pracovat (nekouří se z ní). Bojové akce budou probíhat na zemi, ve vzduchu i na vodě (!). Hlavní surovinou pro hru je Ixomit, který se doluje pomocí šachet. Pak ještě můžete na vodě těžit ropu. Útoky jednotek nejsou bezhlavé, ale promyšlené. Když chcete stavět nějakou budovu, podívejte se nejprve, kde ona požadována budova má výstup pro jednotky atd. (znázorněna červeným čtvercem). Může se vám pak přihodit, že se vyprodukované jednotky nebudou moci dostat ven. Každá bojová jednotka může plnit i speciální úkoly, jak: hlídka, eskorta, detonace, oprava. Vše je znázorněno ikonami. Také si dávejte pozor, zda jednotka, která má za cíl zničit nepřátelé, "nešije" to zrovna do vaší budovy (je líná si objet budovu), což místo ztráty energie u soupeře vede k překvapivě ztrátě vaší budovy :). Můžete třeba i zničit strom, pokud potřebujete místo pro budovu. Veškeré budovy (kromě První továrny), můžete demontovat (spíše prodat) a dostanete až 80% ceny. Ale budova musí být v perfektním stavu. Každá rasa má 21 budov a 19 vozidel. Podrobnější popis (cena, rychlost, zbraně, kolik "sní" jednotek energie) je popsán v HTML manuálu. Také se dá efektivně využít přepinání hry do nižšího a vyššího rozlišení. V nižším rozlišení hra mi běhá na 25-32 fps a v vyšším kolem 6-8 fps. Vše v ekomickém obnovování obrazu. Takže když stavím budovy, přepnu do "rychlejšího" módu a když při bitvě potřebuji čas na vymyšlení dobré taktiky, použiji "pomalejšího" módu. A to vše stiskem jedné klávesy :).

Grafika
Zde je asi nejsilnější bod celé hry. Grafika je prostě úchvatná. Grafik si z tím opravdu pohrál. Máte zde různá roční období, bojujete na zasněžené ploše, na pustině atd. Když se díváte na budovy, tak vidíte, jak se na šachtě otevírají dveře pro vjezd transportéru, točí se kladka. U elektrárny se zase točí turbína a odchází dým, prostě všude je plno malých drobnosti. Stačí se jenom podívat v manuálu na obrázky jednotek, jak jsou vygenerované. A to nemluvím ani o 2D obrázků. Prostě vše oku lahodí.

Hudba
Jak již jsem se zmínil, v průběhu hry si můžeme vyslechnout tři skladby. Celkové hudební dokreslení hry je velice příjemné. Zvuky ve hře jsou čisté a srozumitelné. Příjemně se to poslouchá u perfektní hry.

Chyby
Snažil jsem se co nejobjektivněji hodnotit celou koncepci hry, a tak jsem si nemohl nevšimnout některých chyb, které sice jsou maličké, ale mohly by být opravené. Nejprve jsem našel v papírovém manuálů pár gramatických chyb (četl jsem jen polskou verzi), které asi byly z uspěchanosti. V samotné hře mi vadí, že někdy jednotky se na místo určení přemísťují dost podivně. Vím sice, že u nás platí pořekadlo "okolo je vždycky blíže",ale zde uprostřed bitvy mi to moc nevyhovuje. Tentýž problém měl někdy i Napalm. Další věc - když přiletěl výsadek, tak mi jeden člen skončil na skále, odkud se už vůbec nemohl dostat. Pak mně ale nejvíce mrzí to, že když si upravíte nastavení ve hře a uložíte tuto konfiguraci, při novém startu musíte nastavení provádět znova.

Srovnání
Toho se nejvíce bojím. Jedni mně zase budou bombardovat ze zaujetí pro polské hry, druzí zas za něco jiného. Takže zkusím to krátce. Exodus byl již vyvíjen dříve, než se začal prodávat Napalm. Exodus měl být konkurentem Napalmu II (nebo datadisku). Sám autor Napalmu se těšil na souboj, ale jak je vidno, nic nevíme o Napalmu II :(. Exodus má plno nových funkcí, které dáváme jednotkám, některé ale chybí. Po grafické stránce jednoznačně vítězí Exodus, v hudební také, i v hratelnosti. Nesmí se ale zapomenout, že Napalm byl opravdu první pořádnou raeltime strategií na Amigu. A Exodus opět dokázal laťku zvednout o pořádný kus nahoru.

Kupovat či nekupovat
Jednoznačně říkám ANO! Sice se k vám může doplazit pirátská verze, ale jak mi autoři řekli, je to první beta se spoustou chyb, kterou "vypustil" jejich "kamarád", kterému se podařilo vloupat na jejich konto. Exodus se v České Republice prodává za 890 Kč včetně poštovného!!! Tohle přece není moc! Taková cena je uvedena pro nás, pro západ je cena dvojnásobná. Prosím, podpořte autory zakoupením této hry, dokažte, že ještě je možno vyvíjet hry pro Amigu. Tím, že podpoříte autory, autoři zase podpoří vás. Nejedná se o produkt podobný RedMars, ale opravdu o kvalitní produkt. I když jak jsem se nedávno bavil z Mariuszem (grafik hry), tak jsme se shodli na tom, že po stránce programátorské i hratelnosti byl RedMars výborný, bohužel grafika ho stlačila dolů.

Boleslav Kristen

99%
Typ: Strategie
Výrobce: Zloty Skarabeusz, 2000
Prodejce: AmigaGames
Minimum: 68030, 16 MB FAST, 1.5 MB CHIP (AGA), CD-ROM x4, HDD
Doporučeno: 68040, 32 MB FAST, CD-ROM x8
Testováno: 68040/40+FPU, 32 MB FAST, CD-ROM x36