D.T.A. Software Studio

Slovenská skupina D.T.A. Software Studio (zkratka D.T.A. byly iniciály jejích členů), byla aktivní v letech 1995 - 2006. Jednalo se o sourozeneckou skupinu bratrů Javorčeků - Antona, Tomáše a Dalibora.

Jejich prvním počítačem se v roce 1989 stal Didaktik M. Postupem času k němu přibyly ještě různé doplňky jako např. disketová mechanika, AY interface atd. Dalibor jej používal hlavně na hry ale Antony už na něm vytvářel své první programy v Z80 assembleru.

V roce 1992 si koupili další 8-bitový počítač nazvaný Sam Coupe. Na něm se už Dalibor začal učit skládat "hudbu" v 6-kanálovém E-Trackeru a tak mu připadla funkce hudebníka. Tomáš měl na starost grafiku. Tehdy ještě začínal kreslit své první obrázky v programu Flash ještě joystickem. Anton se stále věnoval programování. Přibližně v této době vznikl také název skupiny D.T.A. Software Studio, pod jejími křídly vzniklo několik dem a jedna logická hra. Ty posílali do diskmagu KAPSA.

Přišel rok 1994 a s ním i jejich první 32-bitový počítač Amiga 1200. Neměli k ní vůbec žáden software, tak se jen kochali pohledem na vložení diskety Kickstartu 3.0. Po týdnu se však vrátil Tomáš z internátu a od spolužáků donesl první hru Mortal Kombat a první demo Desert Dream. Vši zůstali jako opaření z perfektní grafiky a zvuků (z 8-bitu to byl pořádný skok). Po dalším týdnu už měli kromě jiného také i Workbench. První měsíce strávili hraním úžasných her a spouštěním dem. Teprve potom se vrhli i na jiný software.

DJM si začal hrát s Octamedem a pokračoval s ProTrackerem, který měl sice "jen" 4-kanály oproti E-Trackeru na SamCoupe, ale zvuk byl nesrovnatelně lepší. Tehdy chrlil jeden modul za druhým. O něco později se dal na vícekanálový Octamed SoundStudio. TOJA se vrhnul na práci ve vynikajících programech Deluxe Paint a Imagine, později na Personal Paint. Assembler už nebyl Z80 jako doposud (Didaktik, SamCoupe), takže zkoušeli co zvládne Amos Basic.

Vzniklo tak pár "dem", které však nebyly vůbec synchronizované se zvukem a na rychlejších Amigách než je holá A1200 to vypadá otřesně. Ono celkově byl Amos Basic vhodný asi jen na vyzkoušení si nějakého algoritmu, ne však pro výslednou aplikaci.

Po čase si dokoupili pevný disk a CD-ROM mechaniku, takže měli zábavu s instalací hromady aplikací. Později si ještě pořídili Blizzard 1230-IV/50Mhz + FPU + 64MB RAM.

Antony vyměnil Amos Basic za Asm One a začal poznávat 68k procesor a hardware Amigy. Po nějaké době vytvořil intro 4K of DTA, do kterého se mu podařilo dostat i zvuk, což tehdy (rok 1996) nebylo na Amize u 4K inter moc k vidění.

DJM se rozhodl kromě tvorby modulů začít také se systémovým programováním v jazyce C. Nejdříve se ho však musel naučit, k čemuž mu trochu pomohl i časopis Amiga Review a trochu také kurz od MIRSOFTa. Když už jej trochu ovládal, tak si zkusil napsat první větší aplikaci, kterou byla WB Snakemania (1998). Antony mu mezitím vysvětlil, jak funguje několik instrukcí v Asm, takže si mohl nějaké funkce do C napsat v Asm, což výslednou aplikaci výrazně urychlilo. Začal používat C2P rutiny, které mu umožnily tvořit program v chunky grafice a následně začaly vznikat první demo efekty. Když už toho bylo víc, Antony přidal svoje a začali dávat dohromady demo. TOJA přispěl obrázky a texturami. DJM ještě před finální verzí vytvořil hudbu a vzniklo jejich první demo Sorte (rok 1999).

Mezitím Antony pracoval na emulátoru počítače ZX Spectrum 128k, ke kterému mu DJM vytvořil jen GUI. DJM začátkem roku 2000 napsal jednoduchou galaxianovku Trifle.

Někdy v průběhu let 2000 a 2002 ještě vybavili svou Amigu o turbokartu BlizzardPPC 603e/200 + 68040/25 + 128MB RAM, kterou následně ještě doplnila grafická karta BVision. Přechod na grafickou kartu je donutil k přepracování Sorte a Trifle na CyberGraphX (rok 2002).

Nicméně Amigu nikdy neprodali a dokonce stále mají dvě. Jednu A1230/50 a druhou A1240/25 + PPC630/200 + BVision.

You have no rights to post comments