Už je to pár měsíců bla ble bla.... (jestli máš na úvod, doporučuju jako předkr dnešní specialitku "vOdtajnění projektu "Muří Noha 1")
MULTIK je FREEWARE a to je jeden z důvodů proč je v bonusu. Pokud de vo instalaci, v podstatě žádnou specielní nepotřebuje stačí ho někam zkopčit nejlíp teda s celým jeho adresářem. Po nastartění zmyšnutím ikony vyhodí souborovej rekvestr, kde si můžeš vybrat nějakej pro něj napsanej skript. Nebo se dá startit z ikony skriptu když je použitej jako přiřazenej prog (neboli "default tool"). Poprvý se dostal mezi amigány na Eastern Párty '98, ale verze vo který tady budu klávesit je daleko pokročilejší.
Multik je napsanej v Blitzu dvojce, ale vůbec to neznamená, že je to nějaká nesystémová monstrózní příšera. Na mý AGA (na gfxkartě nevím, nevím) čtyřicítkový Amině šlape spolehlivě a samonoha v multitasku, i když vobčas vyžere všechnu CHIPku a pak se začnou dít ve WorkBenchi nepříjemný věci.
To je asi jedna z jeho nemnohejch nevýhod - i když vlasně nejni tak úplně jeho. Grafika žere na
nativních Amčiných čipech CHIPku vždycky (teda pokud je aktivní, viď FBlite),ale s muzikou to tak bejt
zrovna nemusí. Tragic tvrdí, že bude pokračovat v Multikově vývoji, takže ještě nejni nic
v tomhle směru ztracenýho. (mimochodem: třeba taková "medplayer.library" přehrávání
muziky z FASTky zvládá; sám TRAGIC v technickým docu).
Takže bys měl mít svou Amču pro případný počiny s Multikem vybavenou:
Bych voznačil asi jako zvláštní.... Prostě je jinej než HTMLko, který začíná po deseti vydanejch ÁPéčkách nebezpečně deformovat moje představy vo hypertextu. Multik jde rotiž spíš cestou formátovanýho textu a určenýho nejlepšího screenmódu. To neznamená, že by multik neměl formátovací fce pro text, ale fakčí to asi jako HTMLko mezi <pre> </pre> (zasvěcený to teď pochopili a vostatním to stejně líp neumím [spíš sem na to zrovna línej, ale to vyjde na stejno] ;).
Řekl bych, že tohle je zároveň nejvetší Multikova síla i slabost.
Co se týče vobrázků, animaček atd. - ve zdrojáku jim prostě poručíš natvrdo pozici (souřadnice) kde se vaj vyskytnout a tam se taky ukážou.
I když sem formátování takhle natvrdo už vodvykl, nepůsobí na mě vorganizace skriptů (tak se těm hypertextovejm souborům pro MUltiK má podle Tragica nadávat) nijak vodpudivě. Tragic sice furt někde prohlašuje, že syntaxe skriptů je chaotická - no asi mám jinou představu vo chaosu protože logičností podle mě předstihuje verze HTMLka 3+ (HTML vytvořili vědci a ten základ co položili je skvělej - ale neuvážený a komerčně motivovaný nánosy sraček, který do toho kdekdo nakydává to mi dělá prostě potíže při trávení).
Samonoha je taky vybavenej linkama ven (na exáče a spol.) a může dokonce pouštět prog při načítání stránky.
Charakter Multiku se mi prostě zamlouvá, ale dost vobčas rušej různý nevodladěnosti, ale protože TRagic na tomhle zajímavým progu problitzovává zdroják směrem k dokonalejší funkčnosti nemusí to tak zůstat zase až tak moc dlouho.
Multik si pro stránku vždycky vodevře stejně dlouhou (vysokou) vobrazovku - tím pádem skroluje pekelně rychle a samonoha sežere vodpovídající paměť. Nepoužívá žádnou kešku nebo tak něco a při načítání vyhazuje depresivně černou malou vobrazovku s bílým nápisem "čekejte prosím". Načítání nejni zrovna nejrychlejší, ale se čtyřicítkou se to dá v pohodě ustát.
Rozhodně chválím styly písma. V tomhle je asi Multik vůbec nejlepší za všech hypertextovejch systému co sou mi známý. Nějaký vobligátní plain, bold, italics nikoho asi na prdel neposadí, ale takovej OutLine (zvýraznění obtažením jinou barvou) to je fakt unikát. Taky se mi líbí systém předdefinovanej lokálních a globálních fontů.
Jelikož Multik umí makat s vobrázkovejma datatypama (a poslední verze umí přez ně remapovat barvy) nepřekvapí ho žádnej pix pro kterej máš ve WorkBench (aktivní) datovej typ. Nevýhodou takovýho postupu se, ale zase stává docela nechutná rozežranost po CHIPce, kterou potřebujou na bitmapy (na gfxkartách a s novejma [43+] datatypama by to žralo FASTku...;).
To se dá vobejít módem FAST8, kterej ale zase fakčí jen s IFFkama a nejspíš neremapuje. Rychlej ale zase jako dost moc je, žere míň paměti (mnohem míň CHIPky) a proto je docela hodně užitečnej.
Multik taky umí makat s animačkama ve formátu IFF ANIM5 (nevím jestli taky už s ANIM7) a co se tejká muziky zvládá 8SVX samply, protrakrový mody a snad i medy. Ty může přehrávat po zmyšnutí nějakýho tlačanu ve skriptu nebo při načtení stránky.
Další zajímavou věcičkou, kterou se Multik může pochlubit sou tetový vokna - teda spíš vokna pro formátovanej text (formátovanej v Multik stylu). Pomocí týhle vymoženosti se dá narvat poměrně velkej text na poměrně malej plac a to se někdy zatraceně šikne.
Pokud chceš vo Multikovi vědet víc, tak nějaký nfo najdeš v bonusu nebo taky můžeš zkusit kontaktnout autora, třeba ti potom ani nevykousne mozek - většinou nebejvá agresivní.
No, můžeš na něj mrknout vosobně.
BOLDA
Aminet CéDéčko 26, |
Vokecávky | Hardware | WBoviny | Kodeřina | Dema | Gfx&Muz | Pařby | Vokecávky 2 |