VOBSAH           DalÓÉ           PŇedeÓlej           info           mod                     prefsy
logo

Genetic Species

Tak na tuto pařbu jsme si museli taky pěkně dlouho počkat. Ale radujte se protože zde se čekání také vyplatilo.

Nevzpomínám si už kolik demoverzí tuto hru představovalo, ale tuším že jich bylo pět (kolik demoverzí měly FEARS ?). Při psaní těchto řádek jsem si zrovna vzpoměl na úplně první demoverzi, která se objevila v létě roku 1996. A co se od té doby změnilo ? Kromě toho, že zůstal základ enginu se změnilo téměř vše.

GS logo

Pod distributorská křídla si to vzal Vulcan, autorská skupina Ambrosia (mohli jste od nich vidět nějaké demo) se přejmenovala na Marble Eyes a lidi kolem se taky trochu prostřídali. Snad jen ten název hry zůstal stejný. Vulcan samozřejmě nezapřel své distributorské tahy, a tak jsme mohli všude číst, že uvidíme nevídané a uslyšíme neslýchané, zkrátka 3D řežbu jakou Amiga ještě nezažila. Asi stokrát změněný datum vydání, ale na finální verzi tohoto projektu je skutečně vidět, že se autoři rozhodně nedloubali nudou v nose.

To že Genetic Species je 3D řežba (neboli doomovka) asi už každý ví. 3D Málo kdo však ví, že to není jen přitroublé běhání po temných chodbách a spínání spínačů jako tomu je například v Doomovi nebo v Quakovi. Spíše mi to tak trochu připomíná Dark Forces a to plněním různých úkolů, ale více se ještě dozvíte níže.

Ăip Ăip Na čem to spustíte: Minimum je Amiga s AGA čipy nego GFX kartou s 020 a 8 MB FastRAM. Silnější procesor = samozřejmě lepší prožitek ze hry.

C×D× Hra se nachází na CD a z něj to lze i rovnou spouštět. Genetici jsou docela cvalíci a samotná hra bez úvodního intra má 110 megáčů!

Před spuštěním jsou zde preference, kde si nejprve lze nastavit rozlišení a zvolit si vhodný engine. Autoři engine optimalizovali pro každý procesor zvlášť. Následuje výběr zvuku (už si s těmahle preferencema připadám jak na PC). Zvuk je vyhnán přes stále se rozšiřující AHI a nabízí vskutku širokou nabídku voleb pro majitele zvukových karet.

Na nějaké zvukovce to musí být slušnej nářez, ale mě musí uspokojit, stejně jako většinu amigánů, Paula v mojí Amče a taky, že se setsakra zapotí.

A je to. Vzhůru do hry.

Genetic Species je plochý jak žehlící prkno. Je plochý jako Wolf 3D, jako Nemac IV či Gloom. A copak mě to nějak štve? Někdo Genetic Species odsuzuje už pro jeho plochost, ale pozor co je ploché nemusí být hned k zahození. Plochost enginu je zde vyvážena pekelně kvalitní grafikou. Ať se to někomu líbí nebo ne, ale Genetic Species je graficky zatím nejlépe zpracovanou 3D řežbou pro Amigu. A nejen to. Je to zároveň první 3D řežba v takovéto skvělé grafice, která má nejrychleší engine. Zapomeňte na Alien Breed 3D II, ale klidně i na Breathless. Tohle stojí za to. Tvůrci této gamesky si také uvědomili, že udělat zase jednu další tuctovou doomovku, kde budete běhat od spínače ke spínači a likvidovat nepřátele, nepřinese nic nového. A zpracování nemusí vždycky znamenat vše (viz Quake). A tak Genetic Species přináší vedle pár nových nápadů i poměrně slušně nabitou náplň jednotlivých úrovní.

Ve hře se nacházíte na nějaké vesmírné základně, kde jednotlivá patra jsou propojena výtahy. Na každém patře se nachází počítač nazvaný Cantex, který podá informace v kterém patře se nacházíte, ale lze zde taky nahrát uloženou pozici či změnit rozlišení grafiky apod.

Genetic Species není hrou, které příjdete na chuť hned po pár minutách. Je potřeba, aby jste do ní stále více pronikali a seznamovali se s okolním prostředím a nepřáteli. Po nějaké době už budete mít zmapována všechna patra a hned budete vědět kam pro co zajít. Když už jsem u toho zmapování, tak hned narazím na jednu podstatnou vadu této hry a tou je nepřítomnost mapy. Pohybovat se v té šílené spleti uliček bez mapy je někdy fakt šílené.

Jediný náznak mapy je u výtahu, kde si akorát volíte do jakého patra si přejete jet a v počítači Cantex se vám ukazuje v jakém patře se nacházíte. Ale můžu vám zaručit, že po určité době jsem se do hry dostal natolik, že jsem tu mapu klidně oželel.

Náplň misí je také zajímavá. Nebudu tady rozebírat co se děje v každé úrovni, sám jsem prakticky zatím hodně nazačátku, ale nutno říct, že oproti Doomovi, který náplní úrovní začal po čase nudit, tak u Geneticů je to naopak.

Nejdříve musíte ničit jakési pojistky, které přeruší elektrické zdi v chodbách kam se musíte dostat a sepnout důležité spínače (v této hře jsem si rozdělil spínače na důležité a méně důležité).

Nebo zas musíte najít nějaký počítač, který musíte aktivovat či zničit pro změnu nějaký reaktor atd. Vždy jste stručně poinformováni co máte vlastně udělat, aby jste úroveň zdárně dokončili. Většinou musíte něco zničit nebo sepnout spínač či něco podobného.

A co nepřátelé. Tak těma je základna doslova poseta. Jsou to většinou roboti, ale sem tam se mihne i nějaký civilista z masa a kostí a pavouci. Zlikvidovat je není zas tak velký problém. K tomu nám poslouží širokký arzenál zbraní. Zatím jsem narazil na tyto zbraně:

K dalším zbraním jsem se zatím nedostal, ale mělo by jich být mnohem více (z demoverze si třeba jistě pamatujete na plamenomaet aj.). Vrátím se ještě k protivníkům. Skutečně se zde dá mluvit o té Vulcany slibované inteligenci nepřátel. Když to například pražíte do nějakého robota, tak sám ucejtí, že už mu teče do bot a veme nohy na ramena a metelí to uličkama pryč, ale naději, že neskončí na vaší mušce má mizivou. Kolikrát však nemá kam utéct, a tak před sebou tak stojíte a pražíte to do sebe navzájem dokud ho nesložíte. Některé souboje by mohly být zaživnější, ale dá se to přehryznout.

Skvělý nápad je možnost převtělení se do protivníka. Klávesou DEL vyvoláváte jakousi sondu, kterou protivníka omračujete (dobré použít, když jste totálně bez náboje) a bude-li převtělení úspěšné můžete využívat jeho zbraň a i energii. Podařilo se mi převtělit i do pavouka, ale to nebylo moc dobrý. Za prvý jsem se plazil furt po zemi (no to pavouci většinou dělají) a samozřejmě jsem nemohl používat zbraně, ale pouze vypouštět nějakej zelenej otravnej plyn. Ale někdy se to fakt vyplatí. Takhle jsem například přišel k pneumatický pušce (ehm...no prej to je raketomet, ale pneumatická puška zní líp) a plný energii.

Další věc, která mi chvílema pila krev je ta, že můžete u sebe mít jen 3 věci. Většinou tedy máte u sebe nějakou tu zbraň, granáty a klíč. Když chcete sebrat něco dalšího musíte nějakou věc co máte u sebe položit a sebrat to co právě chcete. Tohle mě ze začátku dost prudilo, ale dalo se na to zvyknout.

Zajímavým způsobem je vyřešené také ukládání pozice. Pozice se ukládá takovými sejvovacími moduly (jsou to takové bílé ostnaté koule), kterou seberete a na místě, kde jí aktivujete se pozice uloží. Docela dobře vyřešené. Snad jen kdyby bylo víc slotů pro pozice, ale ty sejvovací moduly jsou naštěstí na každém kroku, takže není v ničem žádný problém.

Další lahůdkou této hry je zvuk. AHI Paulu prohání vskutku na plný kule zVÉÉa výsledek stojí za to. Ať už je to zvuk zbraní nebo všechny ty výbuchy. Parádně slyšíte cinkání nabojnic do kovu a o výbuchách ani nemluvě. Celkový zvuk pak dotváří ponurou atmošku celé hry. V některých místech to vrčí v jiných zase syčí jinde je zase takové ticho, že čekáte odkud na vás kdo vybafne. Atmosféra je vskutku děsivá a chvílema se vžijete do role hrdiny natolik, že budete mít pocit, že vám jde vskutku o život.

O grafice snad už nemá cenu ani moc psát. Je zkrátka parádní a lidi co gFxna ní makali, udělali kus pořádný práce. Všechny místnosti, chodby a zákoutí navozují skvělou strašidelnou atmošku a je radost se na to koukat. Když si vemete, že i na mojí 030/40MHz s 12 MB FastRAM to lítá jak o život a to to mám téměř na velký okno, tak je to naprosto bez chybný. Genetic Species mají jinak asi zatím nejlíp zpracovaný zbraně ze všech amigáckých doomovek (kam se hrabe AB3DII se svejma polygonovkama).

A až uvidíte ty světelný efekty, tak se asi zblazníte. Světla nejsou možná tak promáklý jako třeba v Trappedovi, ale přesto je to boží. Skvěle prosvětlené chodby, někde blbne zářivka a blikající světlo navozuje tu správnou hrůzu. V některých místnostech hoří ohně jak po atomovém výbuchu. To až když rozstřelíte pár radioaktivních sudů, tak pak teprve uvidíte atomový výbuch (nejprve, ale vždycky seberte energii a náboje, jinak je to sežehne).

Uff. No tak přátelé, abych to nějak shrnul.

Genetic Species je dle mne zatím nejlepší pro Amigu naprogramovaná doomovka. Řikejte si co chcete, ale je to tak. Skvělá grafika, rychlý engine, bombastický zvuk a skvělá zábava na opravdu dlouhou dobu. Chce snad někdo něco víc ? Když to vezmu tak, že Quake se na současným hardwaru Amigy hrát nedá, Doom je už přeci jen trochu ohraný a nudný, tak Genetic Species je tou nejlepší volbou. Vždycky jsem si říkal proč na Amigu furt někdo tlačí doomovky, které AMIGA stejně špatně zvládá, ale po té co jsem si zahrál Genetic Species jsem už jiného názoru. Skutečně to jde. A jde to rychle!

Nakonec si neodpustím větu: Bravo chlapci z Marble Eyes a díky, Vulcane !

BAD          

__________________________________________  
.
 
Další ve frontě:
 
PaŇby   Foundation ,   Virtual Karting II


VokeCáVKy HarDWare WArEZ WorkBenchoviny KoDeŇiNa DeMa Gfx&Muzika VokecÁvky II
Vokecávky Hardware Warez WBoviny Kodeřina DeMa Gfx&Muz Vokecávky 2