VOBSAH           DalÓÉ           POedeÓlej
logo

  AMIGA E - II. díl  

Vítám Vás u druhého pokračování seriálku o programování v AMIGA E! Dnes budu pokračovat v popisu jednotlivých rysu jazyka. Toto mi vydrží jistě na hezkých pár dílu, takže mám na dlouho vystaráno s psaním...

K vlastnímu programování v éčku se dostaneme později - znáte to, nejdřív trocha suchopárné teorie, pak teprv mnoho šťavnaté praxe...


Formát zápisu výrazu

Výraz je část kódu spojená dohromady operátory, funkcemi a závorkami, vyjadřující určitou hodnotu.

Ve vitšině případů se skládá z:

Příklady výrazu:
1
'hello'
$ABCD+(2*6)+Abs(a)
(a<1) OR (b>=100)


Priority operátoru a spojování

Programovací jazyk E nemá žádné priority operátoru jako takové. To znamená, že výrazy jsou vyhodnocovány zleva doprava. Změnit průběh jejich provádění mužete uzávorkováním potřebných (pod-)výrazu.
 
Například:
1+2*3 /* =9 */           1+(2*3) /* =7 */           2*3+1 /* =7 */

Druhy výrazu

Existují tři druhy výrazu, které mohou být použity na ruzné účely.

Poíklady:
<prom>: alfa, x, bla
<prom-výr>:     pole[x], c++, window.width, -c
<výr>: alfa + (x * pole[x]) - c++

Volání funkcí

Volání funkce je přechodné přerušení právě probíhajícího kódu pro skok do funkce, což muže být buť vlastnoručně napsaná funkce (PROC) nebo funkce poskystovaná systémem. Volání funkcí se zapisuje jako název funkce následovaný dvěma závorkami (), které uzavírají nula až nekonečně mnoho argumentů oddělených vzájemně čárkami ",". Je dobré vědět, že argumenty funkce jsou opět výrazy.
 
Příklady: foo(1,2)
Gadget(buffer,glist,2,0,40,80+offset,100,'Cancel')
Close(handle)


Operátory:

Matematické (+ - * /)

Tyto infixní operátory spojují výrazy s dalšími hodnotami (nebo výrazy) pro vyjádření nové hodnoty.
 
Příklady: 1+2, MAX-1*5
 
"-" muže být i použit jako první část výrazu.
Napo.           -a           nebo           -b+1           je správni.
Pozor: * a / představují 16-ti bitové operátory. Pro 32 bitové výpočty použijte Mul() nebo Div().

Porovnávání (= <> > < >= <=)

Porovnávací operátory mají stejný význam jako v matematice, s tím rozdílem, že jejich výsledkem je buď TRUE (32-bitová hodnota -1), nebo FALSE. Těchto operátoru lze použít i při výpočtech s reálnými čísly.

Logické a binární (AND OR)

Tyto operátory kombinují buď logické hodnoty (TRUE, FALSE), nebo pracují jako bitové operace AND a OR.

Příklady:

(a>1) AND ((b=2) OR (c>=3))           /* logická operace */
a:=b AND $FF /* bitová operace */

Unární operátory (SIZEOF ^ {} ++ -- `)

Trojitý operátor (IF THEN ELSE)

Operátor IF má téměř stejnou funkci jako příkaz IF. Provádí pouze výběr mezi dvěma výrazy namísto mezi dvěma příkazy nebo bloky příkazu. Je shodný s céčkovským operátorem ? (x?y:z).
 
IF <logická prom.> THEN <výr. 1> ELSE <výr. 2>
 
Vrací výr. 1 nebo výr. 2, v závislosti na logické proměnné.
 
Například místo:
IF
a<1 THEN b:=2 ELSE b:=3
IF x=3 THEN WriteF('x je 3\n') ELSE WriteF('x je něco jiného\n')
 
můžete napsat:
 
b:=IF a<1 THEN 2 ELSE 3
WriteF(IF x=3 THEN 'x je 3\n' ELSE 'x je něco jiného\n')

Pro dnešek vše,                                        
ale                                  
příště...                    
   
E.N.I.F.          

__________________________________________
 
.
 
Další ve frontě:
 
KodeOina   ,  
 

 
HarDWare WArEZ WorkBenchoviny KoDeŇiNa DeMÁăE Gfx&Muzika PaŇBY VokeCáVKy 2
Hardware Warez WBoviny Kodeřina Dema Gfx&Muz Pařby Vokecávky2