VOBSAH           DalÓÉ           PŇedeÓlej
logo

Historie a budoucnost AMIGy

AMIGA prošla dlouhou cestu od svého začátku, během níž změnila již logo několikrát majitele. Naštěstí Amiga přežila a bude, doufejme, už jen růst vzhůru, rozvíjet se a dělat nám radost :-).

Jak je dobře známo, život Amigy začal v roce 1985.

AMIGA (společnost) vyvinula převratný počítač nazvaný Lorraine. Ale vzápětí spadla do finančních problémů a tak Commodore Business Machines koupili jejich akcie. Lorraine dostala více paměti a byla vydána jako Commodore AMIGA A1000.

Byla to skutečně ohromující mašinka: 4096 barev, genlockovatelná grafika, digitální zvuk (v době, kdy PC mělo mono pípátka), výkonný CPU (processor) a graficky orientovaný výkonný multitaskový operační systém. A1000 se prodávala za něco málo přez 1000 dolarů a díky svým schopnostem se prodávala dobře.

V letech 1987-89 se objevily A500 a A2000. A2000 jako konkurent PC (měla mnoho rozšiřujících slotů) a A500 jako konkurent pro Atari. A500 uspěla a uštědřila Atari mocný úder. A2000 byla především kupována grafiky - nepodařilo se udělat průlom do uctívaného obchodního trhu.

1990-91 byl čas vzniku skvělé A3000. Workbench 2, 32-bitů, 68030, SCSI, ECS a možnost používání standardních SVGA monitorů byly některé z nových vzrušujících vlastností. Byla hezká a rychlá a mnoho uživatelů Amigy ji hodnotí jako nejlepši Amigu co byla kdy vyrobena.

Také Video Toaster & Lightwave 3D byly vydány během této doby a AMIGA již nikdy neměla být znovu stejná. Téměř všichni NTSC TV producenti adoptovali Amigu a výsledkem byla profesionální 3D grafika v TV produkci za 10 krát méně peněz a námahy než na pracovních stanicích. (Stačí se podívat na Seaquest DSV, Babylon 5 a sérii Robocop).

Také příšerná CDTV (A500 v Hi-Fi boxu s CD-ROM) se objevila. Commodore věděl, že CD-ROM je krok vpřed, ale nedokázal jej provést správně. CDTV také znamenal více špatného než dobrého pro jméno Amigy.

1992... Tehdy se vše začalo opravdu obracet k Amize zády. Nové vedení se ukázalo fatálním pro Amigu. Původní vedení společnosti dalo vzniknout dvěma systémům:

Co se stalo bylo to, že projekty byly zastaveny novým managementem a byla postavena A600 - stála více než A500 a dovedla méně! Pak zkusili ECS A1000+ design, ale stálo to více než originální AGA A1000+. I toto padlo.

Následně vzali znovu ECS A1000+ (předělanou A3000, ale špatným způsobem) a udělali A3200. A3200 byla velmi zpackaná na AGA postavená A3000. Bylo to tak špatné, že museli dát CPU na oddělenou kartu, aby to napravili. Tato processorová karta nebyla zrovna pořádně předělána pro tento systém a pracovala správně pouze s MC68030. Cena byla tak vysoká, že Commodore do ní zapojil MC68040, která nepracovala nijak zvlášť dobře, a nazvala počítač A4000. (Nyní již víte, proč má A4000 pomalý přístup do paměti.) Také SCSI řadič byl odstraněn a nahrazen pomalým IDE. Vývojářský tým byl velmi frustrován, použili tedy alespoň 72-pinové SIMMy a přidali lepší Buster pro Zorro-III.

jÁ fakt nevÉm

1993: A4000 byla vydána ve své velmi nepovedené podobě. Mnoho pláče způsobilo chybějící SCSI rozhraní a Flicker Fixer.

Flicker Fixer byla vynikající idea a jeho vypuštění také poškodilo jméno Amigy. Většina Amigistů musela od té doby používat blikající 15khz TV monitory s nízkým rozlišením - ne tak uživatelé PC. Dobrá, můžete si koupit MultiScan monitor, ale tyto byly (a stále jsou) velmi vzácné a drahé.

Vše nebylo ještě tak špatné. AGA bylo lepší než PC VGA a byl vydán Workbench 3. Byla zde také podpora VGA přez DoublePAL mód, ale toto pracovalo pouze s systémově napsanými programy a půlilo kmitočtovou šířku pásma AGA.

O něco později se objevuje A1200. Tento stroj se držel idey A500 - nacpat dovnitř co je možné. MC68020, AGA, Workbench 3, IDE stále ještě vypadalo jako dobrý nápad! Zabudované PCMCIA rozhraní se neukázalo až tolik přínosné jak mělo být. Mnoho AMIGA uživatelů bralo A1200 jako "Ultimate AMIGA" a ne A4000.

Začal vývoj AAA čipsetu, který měl přinést lepší grafiku a stejně tak i zvuk.

1994: Vydána AMIGA CD32. Zjednodušeně řečeno CDTV II, ale založené na A1200 doplněné o pomalý Akiko Chunky to Planar konvertor. Toto bylo zamýšleno jako konzole konkurující strojům od Segy a podobným. Opět spousta ostudy pro image Amigy. Proč Commodore zase dělal potíže? Oni nemohli přidat CD-ROM do A1200 nebo A4000 jako standard, což by bylo určitě mnohem úspěšnější. Věděli, že by se měli zaměřit na PC a Macintosh trh, ale ne, raději vytvořili naprosto neužitečnou herní mašinu namísto útoku na seriózní počítačový trh, kde mohli dosáhnout mnohem většího úspěchu.

Objevil se také Workbench 3.1 s podporou CD-ROM a jako upgrade pro všechny Amigy.

Ještě před krachem Commodora vznikla A4000T. Byla to high-end mašina což A4000 nikdy nebyla. SCSI, více expanzních slotů, skříň tower, některé problémy s DMA byly odstraněny, boužel však stále žádný Flicker Fixer.

Commodore plánoval RISCovou Amigu. PA RISC od Hewlett Packard byla jejich volda CPU, protože PA RISC měl dobrou kompatibilitu s MC68k. Plánovali také 3D RISC zákaznický čip pro novou Amigu, bohužel se stalo něco úplně jiného. Commodore US šel do likvidace 29. dubna 1994. Zbytek Amiga světa se zdál být nedotčen a vývojáři z třetích firem pokračovali v práci, ikdyž několik velkých společností odešlo. O dva měsíce později odešel JAY MINER, jeden z designérů Amigy, známý též jako "Otec Amigy" - to bylo 20. června 1994. Obrovská ztráta pro AMIGA komunitu.

1995: Escom koupil Commodore a znovu zahájil výrobu Amigy 30. května 1995. Ale předem koupili většinu zbankrotovaných obchodů (stores) na High Street v Anglii - to byla velká kapitálová investice - což pro ně později bylo příliž velké sousto.

Znovu vyráběli A1200 a A4000T a stejně tak i Multiscan monitory pro Amigy. Ale Amiga nebyla vyvíjena více než rok a nebyla proto tolik výnosná jako dřív. Ačkoliv byla stále konkurentem pro PC (které stále ještě nemělo rozumný OS ani architekturu (nebo uživatele ;-)) v mnoha ohledech.

Apple Macintosh začal používat PowerPC RISC processor. Tím se výrazně dostal před Amigu v otázce výkonu.

1996: Na výstavě CeBIT byl představen první nový prototyp Amigy.

Projekt Walker vypadal radikálně odlišně a byl označen za "vysavač". fÎ Měl processor MC68EC030, HDD a 4x CD-ROM, 2MB Chip & 4MB FAST RAM, lepší I/O řadič, Workbench 3.2 a nový expansní slot. AMIGA Tecnologies ohlásila jeho dostupnost na jaře, ale celý projekt byl nakonec zastaven.

V červenci šel Escom do likvidace. Budoucnost nevypadala nijak světle. Ještě víc Amiga vývojářů ztratilo svou naději a Newtek (původně tvůrce Video Toasteru) zastavil vývoj Lightwave 3D pro Amigu protože cítil větší naději na zisk na PC trhu. Aby bylo vše ještě horší, PC dostalo multitasking díky Windows 95 - situace pro nové Amigy se stávala čím dál tím těžší.

1997... Budoucnost začala znovu vypadat dobře zpočátku roku. Byly ohlášeny dvě AMIGA kompatibilní Power PC mašiny.

Velkou novinkou roku 1997 byla koupě AMIGA Technologies společností GATEWAY 2000, společností s obratem za rok 1996 přesahujícím 5 miliard dolarů. Kdy naposledy měla AMIGA tolik peněz a síly? (Ještě nikdy :-).)

Dusud sice ještě nezveřejnili své plány (snad jen trochu málo, aby se neřeklo...), ale alespoň začali s prodejem licencí na Amigu.

Micronik ohlásil A1400T - A1200 v toweru (věži) se Zorro sloty.

Také další dva AMIGA klony byly ohlášeny v srpnu. Jsou založeny na AGA čipsetu a budou používány v Multimediálních kioscích a Point of Sale systémech.

Ohlášen byl i na A600 založený notebook.

1998 Rok, který přinesl Amize Power PC procesory, oživení trhu (nic moc, ale přeci), spoustu nových lidí a plánů. Jen budoucnost ukáže, které ze slibů se splní.

GATEWAY 2000 stále mlčí, nikdo nic neví a všude jen samé dohady. Phase 5 jako vždy natahuje termíny vydání svých produktů a na PPC karty pořád chybí dostatek software.

Celkem dlouhou dobu jsme se těšili na nový OS 3.5 a 4.0. Systém 3.5, jak ctěný GATEWAY ráčil oznámit, nebude. OS 4.0? V nedohlednu... Kdy už konečně se začne něco dít !?


Nechám už raději zoufání si nad budoucností Amigy a přenechám tuto starost Vašim hlavinkám. Pokud Vám tento článek něco dal, je to jen dobře. Najdete-li v něm tu a tam chybičku, tak je způsobena buď mým špatným překladem (že by ?) nebo botičkou v anglickém originálu.

Čerpal jsem z:
 
                    THE AMIGA's History and Future
 
Od:

Copyleft c 1997 Bertus Viljoe
 
Bertus Viljoen
South Africa
Knysna
 
E-mail : eugene-viljoen@pixie.co.z

zduř.................... E.N.I.F.          

 
__________________________________________
 
.
 
Další ve frontě:
 
vokecÁvky   Potřebuju to!,   Úvodník,   Tak co bude?,   Horká linka


HarDWare WArEZ WorkBenchoviny KoDeŇiNa DeMÁăE Gfx&Muzika PaŇBY VokeCáVKy 2
Hardware Warez WBoviny Kodeřina Dema Gfx&Muz Pařby Vokecávky2