VOBSAH           DalÓÉ           PŇedeÓlej
 
logo

FINAL ODDYSEY

Pěkně dlouho jsme čekali na tuto hru, kterou Vulcan annoncuje již téměř přes rok. A nyní, když jsem mohl otestovat plnou verzi, mohu svorně prohlásit, že čekání stálo za to.
 
Já osobně Vulcany respektuju jako distributory (ačkoliv o titulu největší distributor her na Amigu by se dalo dlouze polemizovat), ale jako výrobce her rozhodně ne. VALHALLA rozhodně nepatří do mého TOP TENU stejně jako jejich další kousky jako jsou BOG RATS, JET PILOT či BURNOUT. Proto jsem se na jejich nový projekt FINAL ODDYSEY koukal raději skrz prsty.

Screeny, které jsem viděl někde v časopise mi připomínaly spíše VALHALLU (pro odpůrce VALHALL dobrá zpráva. Čtvrtý díl je odsunutý na neurčito). Ovšem pouze připomínaly. Ve skutečnosti je totiž FINAL ODDYSEY vskutku zábavnou 3D izometrickou akčně-logickou adventurou, kde rozhodně nebudete řešit nesmyslné problémy alá VALHALLA. I když mozkové závity se kroutit budou. Hra je distribuována na CD, jako konec konců všechny současné hry od Vulcanu. Hra se na CD nachází ve dvou verzích a to pro ECS a AGA Amigy. Samozřejmě ECS verze je graficky nechutně ošizená, ale majitelé slabších mašin si zkrátka příjdou také na své.

Poté co jsem viděl od Vulcanu UROPU 2, která nejen překvapila českým katalogem ve hře, ale i českým manuálem v Amiga guide formátu (mimochodem velice slušně propracovaný manuál) jsem čekal českou lokalizaci i u FINAL ODDYSEY (někde jsem četl, že měla být přítomna slovenština). Avšak smůla. Lokalizováno je do sedmi jazyků, ale češtinu nebo slovenštinu budete hledat marně.

Hra nás přivítá takovým všelijakým intrem (rozhodně ne pěkným, ale třeba se bude někomu líbit. Mě teda ne), kde nám je převyprávěn příběh do hry. Celá hra je zasazená do starého Řecka a jednoho příjemného sobotního odpoledne si pár pěknejch holek (v tom intru se to tak nazvat nedá) vyrazí na malou cestu lodí po moři. Mají však poměrně špatný den protože padnou do zajetí příšerného netvora Minotaura (odkud já ho jenom znám), který je uvězní do nejzatuchlejších častí svého rozsáhlého labyrintu a spíše než na znásilnění myslí na to kterou babu si dá dřív k obědu. Do hry vstupuje udatný rytíř Theseus, který se do tohoto labyrintu vydá a všechny ty ženský dostane ven. Nic nemůže samozřejmě být tak jednoduché (alespoň v této hře rozhodně ne), takže že to nebude procházka růžovým sadem nemusím ani připomínat.

Jak už jsem někde ze začátku uvedl hra silně připomíná VALHALLU, tedy její třetí díl. Alespoň tím 3D izometrickým zpracováním, ale raději bych přirovnání svedl na takové hry jako DRAGONSTONE či SPERIS LEGACY. S rytířem, který je ze začátku vybaven jen kuší (zvláštní je, že ač to je rytíř k meči se vůbec nedostane) procházíte chodby onoho labyrintu a hned po prvních krocích vám je jasné vo co tady půjde. Spínače, teleporty, tajné chodby a zase spínače. Samozřejmě, že se v tom zapeklitém bludišti nebudete plahočit jen tak. Cestu vám budou znepříjemňovat různí rytíři, netvorové, ze země vylézající neidentifikovatelné (fuj to je slovo) oranžové hmoty a další a další. Jak jsem se už zmínil k jejich likvidaci máte nejdříve jen kuš, ale brzo nasbíráte firebally, kulomet (hmm ve starém Řecku), ohnivé kouzla a bomby. Bomby budete používat na rozbíjení zdí (v kterých místech to už poznáte) takže těmi je nutno šetřit. Mozkové závity se při této hře budou skutečně slušně překrucovat. Např. pro nalezení první dívky musíte nasbírat určitou sumu peněz, za které si koupíte u obchodníka klíč od vězení. Peníze se různě povalují všude po bludišti, ale ve spoustě případů si cestu k nim budete muset najít přes různé teleporty, spínače, přesouváním sloupů (v jedné chvíli jsem si připadal jako kdybych hrál SOKOBANA) atd. Komunikaci s lidma si příliš neužijete (tato hra je přeci jen hlavně o akci). Všeho všudy jsem si zatím pokecal s obchodníkem, kovářem a nějakým chcípajícím dědulou (kterej potom asi už chcípnul, protože s ním už nešlo mluvit). Přiznám se, že v době kdy píšu tuto recenzi jsem hru ještě nedohrál (stydím se), takže nemohu říct co je dál. Pokud však budete s někým mluvit, vždy se dovíte co a jak kde hledat nebo nějakou užitečnou radu.

Graficky je hra skutečně velice dobře vyvedena (mluvím samozřejmě o AGA verzi). Hlavní postava je skvěle vykreslena a prostředí ve kterém se pohybujete je také velice slušně vyvedené ačkoliv po nějaké době mi začalo připadat příliš stereotypní. Samozřejmě pokud tuto hru hrajete třeba tři hodiny v kuse, tak je jasné, že se vám prostředí musí okoukat. Hlavní je, že neklesá zábava a ta je u her přece nejdůležitější. Zvuková stránka je taky velice slušná. Při cestě slyšíte velice realisitcké prozpěvování ptáků, strašidelné výkřiky a skvělou atmosféru doplňují skřeky všech potvor, které na vás budou útočit.
 
Musím říct, že tahle hra mě fakt potěšila. Vulcan přeci jen dokáže dělat opravdu solidní hry a ne jen samé shity (ovšem po té co jsem viděl obrázky z chystané hry HARD TARGET....moc kvalitní grafiku to mít teda nebude). FINAL ODDYSEY má zkrátka všechny předpoklady pro kvalitní hru. Skvělá hratelnost a zábava, pěkná grafika a zvuková stránka, a tak nelze tuto hru ohodnotit jak jinak než v dobrém.

BAD          


 
Promiň BADe, že jsem ti do toho tady takhle přisral, ale fakt si nemůžu pomoct. Aby nedošlo k nějakejm dementním nedorozuměním tak tady naklobu, že Finální Vodyseu docela žeru, i když teda jedu jen demoverzi a nevím jestli se v ní dá sejfovat, což se mi nepovedlo a když se na mý čtrnácettřicevosmě potísící vosmdesátýčtvrtý vobjevil startovní screen, vytvořilo to ve mě silný nutkání vzít si šnůru vod joye a zkontrolovat na půdě stabilitu krovních trámů. Nakonec se tak nestalo, což je jasný jinak bych teď nemlátil do kláves. Sakra, co to zase ze sebe potím, prostě jde vo tohle:

Jetý anachronismy. Brnění tak ze šestnáctýho století, kuš tak z devátýho, že je poloautomatická bych snad ještě přežil, no ale....
Vohoz Thesea vypadá jako by vykradl sklad Římskejch legií, to už je fakt na mě moc.

Možná jsou to jen ujetý nároky pomaturitního hnidopišskýho žrouta dějepisu, ale pokud se má pařba vodehrávat ve starověkýmu Řecku, tak mě tyhle maličkosti prostě rušej. Doprdele Vulcáni, když se chcete vyžívat tímhle způsobem tak nahoďte story třeba vo tom jak strašnej démon "Krk-Bil-Gejts" ničí lid Amigánů na planetě "Vor-kbenš", nebo tak něco.
 
Ale jinak chutná pařba !!!!

BOLDA          

__________________________________________  
.
 
Další ve frontě:
 
PaŇby   Final Gate, Z historie AMIGA QUAKu, Čítovačka, typy, triky a spol.
 

 
VokeCáVKy HarDWare WArEZ WorkBenchoviny KoDeŇiNa DeMa Gfx&Muzika VokecÁvky II
Vokecávky Hardware Warez WBoviny Kodeřina DeMa Gfx&Muz Vokecávky 2