logo

Zdracja

Skoro se mi zdálo, že už je pryč ta doba, kdy se to polskými hrami na Amize jen hemžilo. A najednou prásk ho a je tu další polský výtvor. A ještě ke všemu je to pořádný cvalík. Tato hra totiž zabírá rovných 66 MB takže je logické, že je distribuována pouze ve verzi CD. Nedržel bych se však sloganu "Co je dlouhé, musí být také hned dobré". Tím jsem asi tak trochu lehce naznačil, že tato hra nezaůtočí na můj TOP TEN super her, ale na druhou stranu musím říct, že jsem se chvíli i docela bavil.

Už fakt, že hra pochází od polských autorů (viděl někdo někdy kvalitní polskou hru ?) dává najevo, že o nějaké megapařbě se nebude dát vůbec mluvit. Další šmouha na kráse této hry je programovací jazyk ve kterém autoři hru spáchali. Kdo si tipoval AMOS tak ten si může zapsat jeden bod do svého soukromého zapisníčku. No raději vyjasním co je ten ZDRAJCA vlastně zač. Mám většinou ve zvyku nějakou hru přirovnávat k jiné hře a tentokrát to nebude jinak. Možná někdo někdy viděl CD hru PSYCHO KILLER ze CDTV. Ten kdo snad PSYCHO KILLERA nikdy neviděl, malé objasnění. Jednalo se prakticky o hru, která byla sestavená ze spousty filmových sekvencí natočených amatérsky videokamerou (podobně jako MYST byl sestaven z obrázků. Tam se ovšem o amatéřině nedalo mluvit). A do děje se zasahovalo klikáním na ikony jako v adventurách. Takže by se to dalo nazvat jako průkopník interaktivních her (míň či víc zábavných). PSYCHO KILLER však vyšel v roce 1991. ZDRAJCA vychází na konci roku 1997 a od dob PSYCHO KILLERA se téměř nic nezměnilo. Opět amatérsky natočený film s ještě více amaterskými herci (no slovo herec bych v tomto případě ani nepoužíval) a naprosto vypráskaným příběhem. Alespoň ten humor, že se tam dá zaznamenat.

Příběh celé hry nebudu nějak rozpitvávat. Polština je natolik zmatený jazyk, že ačkoliv jí částečně rozumíte tak se stejně prdlajz dozvíte. Ale nejde ani tak o příběh jako o pointu celé hry.

Hra začíná v nezvyklou hodinu 11:15 a vaším úkolem je do 18:00 hodin zkompletovat Amigu 1200. To znamená včetně toweru, monitoru, harddisku atd. Po te osmnácté hodině se zjeví kupec, který Amigu od vás koupí.

Když to nestihnete, jste v háji.

No jak jsem říkal polština je dostatečně zmatená, ale toto jsem jakž takž pochopil. A jakým způsobem budete ty díly pro Amigu shánět ? No tady se právě rozjede ta adventure část (no jiná část v této hře ani není). Neustále budete pendlovat mezi asi osmi lidma, kterých se musíte furt na něco vyptávat. Vlastně celá hra je jenom o tom, že běháte po nějakém městě od člověka k člověku a přenášíte předměty. Jako příklad uvedu, že jeden chce k počítači sampler. Když mu sampler seženete tak od něj dostanete bud rovnou ten díl do Amigy, který potřebujete nebo vám dá třeba skener, který shání zase jinej člověk a ten vám dá za to zase něco jiného. No vypadá to trochu zamotaně, ale po pár minutách hraní se do toho dostanete. Jen to je po nějaké době docela slušná nuda. Pořád jen klikáte na věty, které máte říct nebo do inventáře na věci, které máte použít.

Zmínil jsem se o humoru. No fakt je, že jsem se párkrát zasmál. Hra je namluvená (titulky jsou samozřejmě taky), ale samozřejmě v polštině, takže z toho zase tolik mít nebudete. Kdyby to bejvávalo v češtině tak bych se smíchy asi válel. Celé to je udělané jako ty debilní seriály na TV NOVA, kde debílek řekne ten nejdebilnější vtip a hned po té se ozve bujarý smích a potlesk. Tak např. když přijdete ve hře za člověkem (tuším, že se jmenuje Arti) a nabídnete mu papíry s nějakými schématy tak on vám odpoví, že toaletního papíru má dostatek (ehm tak to bylo slabší, ale onen smích samozřejmě nechybí). Nejvíc mě pobavilo, že ačkoliv chodíte za osmi různými lidmi, kteří podle mapy ve hře bydlí každý na jiným konci města, tak stále chodíte do stejného baráku a stále zvoníte na stejný zvonek. Dejme tomu, že se to dá přehlédnout. Srandovně si, ale autoři (respektive kameraman či režisér) poradili s příchodama do bytů jednotlivých lidí. To jsem se vážně už válel smíchy. U nás máme ve zvyku většinou zvonit na zvonek u dveří nebo slušně zaklepat. V této hře to je jinak. U jednoho kopete do dveří u druhýho ty dveře div nevyrázíte a u jinýho se ty dveře otevřou pro změnu automaticky. No alespoň se občas najdou světlá místa v této hře.
Ve hře můžete kdykoliv uložit pozici, ale musíte dávat bacha na ten čas. Jakmile práskne osmnáctá hodina jste v haji. A můžete to projít od začátku (jako já a to jsem byl těsně u konce).

O grafice je zbytečné mluvit. Protože kromě filmových sekvencí a pár zdigitalizovaných obrázků ve hře žádná jiná grafika není. Snad by bylo fajn, kdyby ty filmové skvence byly barevné. Ale i na černobílý film se dá koukat.
Hudba zní pouze na začátku (nic moc) a ve hře kromě namluvených postav a pár otřesných zvukových efektů už nic jinýho nezaní.
Hru spustíte na každé Amize, která má alespoň 2 MB RAM (z toho 1 MB musí být CHIP RAM).
No a to je vše přátelé. Stereotypní hra, která vás může pobavit pár dialogy (pokud jim ovšem budete rozmět) a pokud máte zalíbení v interaktivních slátaninách. Po menším šoku, když jsem hru uviděl poprvé jsem u toho nějakou tu chvilku vydržel a světe div se bavil jsem se (ale jak dlouho). No pokud máte volné odpoledne a venku je hnusně tak to zkuste. Při troše štěstí to za hodinku zfouknete.

- BAD -          

__________________________________________

. Zpátky do Obsahu