To co se zdálo být nemožné se stalo skutečností. Je to tak. Světe div se, ale koncem prosince byly uvolněny zdrojáky této kultovní PC hry.
Pamatuju se jak se tenkrát mluvilo o týhle hře v superlativech. Myslím, že zlákala nejednoho Amigistu, aby vyměnil svoji milou Amču. Padala taková hesla, že Amiga Dooma nikdy nezvládne a kde nejde hrát Doom je na nic.
Bohužel za tu situaci může tak trochu starej Commodore (budiž mu země lehká), protože to byl monopol sám pro sebe. Informace o hardwaru si střežil a tak se vývoj celkem opozdil. Nebudu to dál rozvádět, všichni víme jak to s Amigou bylo. Druhá věc je ta, že v roce 1994 kdy Doom přišel na trh stála 4Mb paměť skoro 7 000 Kč. Na takové nároky jsme u Amigi nebyli zvyklí. Dnes je situace mnohem příznivější, takže doufám, že máte každej alespoň 8Mb. Jestli ne, tak o tom vážně uvažujte a taky o nějaký turbo kartě.
Sice podle udávaných nároků běží některé upravené Doomy na procesoru 68020, 6Mb ram a dokonce na ECS čipech (což je vopravdu už šílenost), ale pro lepší požitek ze hry doporučuju trochu výkonově přitvrdit. Alespoň 030/50MHz. Myslím že je to dnes opravdu minimum. Jinak ať žije pravěk. No nic, jak říkám já, výkonu a paměti není nikdy dost.
Tak a teď k věci. Mám tady staženou stránku z internetu, kde je přehledně popsáno celkem šest výtvorů Dooma, jejich nároky a možnosti. Posouzení nechám na Vás. Můj oblíbenec je ADoom, jehož autorem je Peter McGavin.
Jedna malá poznámka. Na zrychlení ADooma pracoval možná Vám známý týpek Aki Laukkanen. Je to ten samý co napsal zrychlovací patch na AB3DII-TKG. V době, kdy klepu tenhle článek používám verzi ADoom 0.8 z 22.1.98, a můžu říct, že se jeho možnosti stále rozšiřují a vylepšují. Můžete používat stejné kódy jako na Pixle (nemyslím tu prázdnou od okurek s čárkovým kódem). Asi nejčastější budou IDDQD pro nesmrtelnost, IDKFA pro celej arzenál zbraní a klíče no a IDCLIP pro procházení zdí (docela dobrý jak procvičit orientaci). Další kódy najdete dolejc.
No a co Vás asi bude zajímat nejvíc, je rychlost. Začnu trochu odjinut. Když jsem si byl u kámoše, kterej má Pixlu půjčit CDčko abych si nahrál nějaký nový soubory WAD, ptal se na co jako mi to bude. Tak jsem stroze odpověděl, že si chci na Amize zahrát Dooma. Vypadal chvíli jako, když neví jestli je to sranda, nebo jestli to fakt myslím vážně. Po malém rozhovoru šel se mnou aby viděl jak to vlastně funguje. Doma jsem to nahodil s tím co jsem měl (doom2.wad) a začlo se dít asi tohle. Přestal mluvit, posadil se, vykulil oči, spadla mu čelist a pak hláška: hele startuje to ňák dlouho. Říkám vydrž, už to bude. Asi po minutě a půl to začlo. Fullscreen, střelba, plynulej pohyb. Pak se ptám. Tak co ty na to? Odpověď. Hmmm a pokyvování hlavou. No a nakonec dodal. Mám Pentium a 3D kartu a takhle to teda neběhá. Na mím displeji svítilo 66, tak se ptal jestli to platí, nebo jestli tam mám něco rychlejšího. Odpověděl jsem, že to samozřejmně platí. Vypadal trochu vytrženej z reality. Přiznám se, když jsem to spustil já docela mě to taky překvapilo. Když jsem to předved na srazu Amiga klubu (kterej tady vedu), bylo docela rušno. No a to ještě celá hra běží v multitasku. Ten jsem i prakticky využil, když jsem potřeboval spojit Parnetem jinou Amigu na které jsem stahoval ze své nějaké soubory. U krátkých to bylo v pohodě, ale pak asi 12MB soubor docela hru slušně zpomalil. Asi na 5frame/s. To je zhruba průměr, protože někdy to bylo 10 a za chvíli 2f/s.
Ještě k mojí konfiguraci. Mám A4000 Cyberstorm 060/66MHz, 52Mb Ram (zatím), CD Rom Lite On 24x (pěknej šit už mám pátou v reklamaci), grafárnu mám CV64/3D. Hra jí sice podporuje, ale já čekám na novej čip Super Buster 11, bez kterýho nechodí. Starýho CV64 jsem prodal dřív než byl Doom uvolněnej, ale viděl jsem ho na něm běhat a vypadalo to super. Dál mám pár hardů, V-Lab digitizer, V-Lab motion, a samojamo Toccatu (doporučuju, takový MP3 zněj opravdu super).
Tak a tady jsou fakta.
MTec 030/28MHz 8Mb, fullscreen, nízké detaily, --------- 6-8f/s
Blizzard 1240/40MHz 16Mb, fullscreen, vysoké detaily, ---- 12-15f/s
Cyberstorm 060/66MHz 52Mb, fullscreen, vysoké detaily, -- 25-30f/s
Zkoušel jsem nechat pouze 16Mb na základní desce a výsledek zhruba 18f/s. Phase 5 to s přístupem do paměti prostě zvládla líp.
Trochu jsem si prohrabal ADoom soubor a zjistil jsem, že se můžou používat různé soubory WAD. Vyzkoušel jsem zatím s úspěchem soubor DOOM2.WAD a DOOMU.WAD. Pokud jich máte víc budou se nahrávat v tomto pořadí: DOOM2.WAD, DOOMU.WAD, DOOM.WAD, DOOM1.WAD, PLUTONIA.WAD, TNT.WAD, DOOM2F.WAD.
Na konec malej typ. Jak jsem neustále nahrával a mazal různý WADy a přesunoval soubory pro vypálení CD. Nahrávání se celkem protahovalo, skoro na šest minut. Z CDčka nabootoval Doom asi za 20 sekund. Rada je, reorganizovat hard disk. Já měl fragmentaci 30%. Po reorganizaci startoval za necelých 30 sekund. Další možnost je, pokud máte více paměti, nahrát Dooma do RAMky. Vyzkoušel jsem to a maká to skvěle. Nahrávání mi trvalo asi 25 sekund (záleží to jasan, jestli je hra v jednom bloku paměti) a navíc trhání, když natahuje další část hry zcela vymizí.
JIP
Name, Date, Version & File(s): | Authors Homepage & Email: |
System Req: | Extra Details: |
Amiga Doom v0.6ß | |||
- 27th Jan - Amiga Doom 1.10-0.6ß lha (635566 bytes) |
/doom/ Trance trance@mail.org |
Amiga OS 3.0+ with 68020 and 8MB of RAM, ixemul-47.2, rtgmaster-33.0 (included in main archive), a wad & AHI for sound. | This was the first port of DOOM to the Amiga that I ran and that worked, although it would be nice if it didn't need ixemul. It's now been updated with a faster c2p routine asm routines from ADoom. |
ADoom v0.8 | |||
- 22nd Jan - ADoom-0.8.lha (310066 bytes) ADoom-0.8.readme |
Peter McGavin p.mcgavin@irl.cri.nz |
A 68020+ Amiga running at least OS 3.0, with at least about 8 Mb RAM & a workking wad | The third port I've seen and people think it's the best of the lot so far, but DoomAttack is playing slight faster on my 030 A1200, just the exe and a working wad required. Has working networking, mouse, and music (download the music seperately) |
Music - 14th Jan Instruments.lha (1302085 bytes) readme |
jlfenton@ctaz.com Sorry for missattributing the credit |
Requires ADoom | The music archive for ADoom, it unpacks to 2.5mb. |
Source - 22nd Jan ADoom src 0.8.lha (480393 bytes) readme |
Requires a C compiler & programming knowledge. | The full ADoom 0.8 source for anyone to have a bash at seeing if they can do better. | |
AmiDoom v0.7c | |||
- 27th Jan - amidoom.lzx (326913 bytes) |
Marcus Geelnard e4geeln@etek.chalmers.se |
OS2.0+, 68020+, 6MB of fast memory (or you can use VMM), OCS/ECS/AGA or a gfx-card, ixemul.library v45+ & a wad | The fourth I've seen, like the rest it's getting faster and bugs squished except that -blitc2p doesn't (does now?) work with AGA, it's catching up and like ADoom & DoomAttack the Low-res mode now works, works with a mouse and the networking side works too. |
PsiDoom v0.7 | |||
- 14th Jan - psidoom-0.7.lha (191899 bytes) psidoom-0.7.readme |
/~psilon/doom.html Kalle SandstrÉm psilon@xgw.fi |
OS3.0+, 68020+, 8mb mem I think, AGA only, AHI & a working wad | The fifth I've seen, it runs well on my 030@50 A1200, though DoomAttack is now the fastest of the 5 on my machine. |
DoomAttack v0.6 | |||
- 12th Jan - DoomAttack.lzx (529114 bytes) DoomAttack.readme History.readme |
Georg Steger steger@pass.dnet.it |
OS3.0+, 68030+ (maybe 020), 8mb ram, AGA (gfx card untested) & a working wad | The sixth I've seen, holy moly this sucker flies! on my 030@50 A1200 I can play full screen at last! An ADoom rival if ever I saw one for 030's (060 users haven't found it a lot faster I heard), a couple of bugs still there, but it's FAST. |
VDoomPPC v0.2 | |||
- 23rd Jan - VDoomPPC.lha (273784 bytes) VDoomPPC 1.0 readme |
Frank Wille frank@phoenix.owl.de |
A PPC Amiga, and as it has the features of ADoom 0.8, ECS, AGA, CyberGFX, OS3.0+, 8mb ram & a working wad | The seventh I've seen, it's compiled from the ADoom 0.8 sources, and what people have told me it's FAST, the fastest yet (Doom was programmed to run at a max of 35fps), I think (hope) the bugs in the c2p are gone now. As far as I know there will be another PPC Doom sometime, stay tuned. |
Comparisons | Sound | Music | Keyboard | Joystick | Mouse | ECS | AGA | gfx card | TCP network |
Amiga Doom | Yes AHI | No | Yes | Yes | No | Yes | Yes | Yes | Yes |
ADoom | Yes | Yes | Yes | Yes | Yes | Yes | Yes | Yes | Yes |
AmiDoom | Yes | No | Yes | No | Yes | Yes | Yes | Yes | Yes |
PsiDoom | Yes AHI | No | Yes | No | No | No | Yes | No | No |
DoomAttack | Yes | No | Yes | Yes | Yes | No | Yes | Yes | No |
doom1.wad lha (1806030 bytes) | The demo wad file needed for the game (taken from ID Software's ftp site and re-packed as an lha) Don't complain at the size, you won't find a smaller working wad. | you do not need this file if you have a registered doom.wad or doom2.wad |
rtg master lha V33.0 (326583 bytes) | rtgmaster_user.readme | RTG Master required for Amiga Doom (not the other 5) but the main files are in the Amiga Doom archive, this is here just in case. |
ahiusr.lha (294134 bytes) | ahiusr.readme | AHI retargetable sound required for Amiga Doom & PsiDoom (not the other 4) |
ixemul v47.2 | bin.lha (65831 bytes) | -- ixemul config program(s) | |
000+ version | ixnet.library (15996 bytes) | ixemul.library (174624 bytes) | |
020+ version | ixnet.library (15588 bytes) | ixemul.library (169276 bytes) | FPU vers ixemul.library (166660 bytes) |
040+ version | ixnet.library (15588 bytes) | ixemul.library (169276 bytes) | FPU vers ixemul.library (166856 bytes) |
|
And a /plug for a mate, visit AmiBench to buy/sell Amiga hardware. |
Most Played Amiga Doom:
| Gfx systems:
|
Amigas used:
|