Fantastický výlet do tajuplného světa záhad a mystiky je tu. Tímto sloganem bych začal recenzi na tuto dosud asi nejfantastičtější a graficky nejdokonalejší adventuru na Amigu.
Ve zkratce jen daná fakta vztahující se k této hře. MYST spatřil světlo světa již před čtyřmi lety na Macintoshi a o rok později na PC. Až uvidíte tu grafiku nebudete snad ani věřit tomu, že něco takového mohl někdo vytvořit v roce 1993. V tomto roce se objevil na Amigu CDTV LABYRINTH OF TIME, který má s MYSTEM hodně společného, ale MYST je rozhodně po všech stránkách lepší. Už jen fakt, že LABYRINT OF TIME běžel na ECS Amize s 1MB RAM (tedy žádných 256 barev).
To hardwarové nároky na MYST jsou rozhodně vyšší, ale nemusíte se ničeho strachovat, tak hrozný to zase není. Chce to AGA čipy, procesor 68030 a vyšší, a 8 MB FAST RAM. Doporučuje se navíc ještě nějaká ta grafická karta, ale pokud ji nemáte nezoufejte.
První co vás zaujme (kromě pěkně vyvedené krabice a všeho co najdete uvnitř)
je obsah CD, které je napěchované až po okraj (tedy 670MB dat). To je
opravdu slušný výkon.
Před spuštěním samotné hry je nutná ještě instalace na harddisk.
Zde jsou čtyři možnosti. Záleží na vás kolik místa na harddisku objetujete.
Jestli 5MB, 40MB, 270MB, 310MB. Těch 270MB autoři doporučují (vtipálci).
Na CD je i 14 minutový dokument o tvorbě této hry. Autoři tím chtějí
ukázat kolik práce bylo s tímto dílkem. A musím uznat, že ty dva roky
tvrdé prácičky jsou dost znát. Ale dost již povídání o těchto méně podstatných
věcech a vzhůru do hry.
Příběh hry je také vcelku zajímavý, ačkoliv jak už to u adventur bývá zvykem,
pěkně zamotaný. Jde o to, že po té co otevřete tajemnou knihu dostanete
se do tajemného světa MYST. Tento svět stvořil člověk jménem Atrus. Jeho dva
synové však tento svět zničili. Vy budete muset procházet několika oblastmi
MYSTU a hledat ztracené stránky dvou knih, které jsou jakýmsi vězením, kam otec
oba syny uzavřel, sám však byl chycen do další knihy a klubko záhad je už pěkně
zamotané. Stránky postupně jak je nacházíte vkládáte do knihy a z filmových
sekvencí se dozvídáte stále více informací.
Ať se to někomu chce nebo nechece líbí, ale MYST je na prvním místě pořádnou
pastvou pro oči a uši (no a komu by se to nelíbilo). Takto vymakanou grafiku
ve hře jsem vážně ještě neviděl. Je hned jasné co autoři celé ty dva roky
dělali. Piplali hru do těch doslova nejmenších detailů. A výsledek, který
mi hráči konzumujeme je doslova fantastický. Ty monumentální obrazy musí
každý vidět, protože to se slovy ani nedá popsat. Když si představím, že celá
hra je poskládaná asi z 2500 obrázků, tak se mi z toho motá hlava.
Grafik této hry zkrátka zasluhuje pěkně velkou dávku uznání. Bravo mistře!
Hudba a zvuk však za grafikou zdaleka nepokulhává. Zvuky jsou tak realistické,
že se tomu ani nechce věřit (třeba zvuk výtahu, šplouchání moře, temné hučení
v temných chodbách atd.) hudba pak perfektně doplňuje atmosféru celé hry
a rozezní se vždy když se stane něco důležitého (třeba když zrovna objevíte
něco co vám nutně pomůže v další cestě).
Od klasických adventur se MYST liší tím, že zde nekomunikujete s postavami.
To proto, že se zde s žádným živým tvorem ani nesetkáte. Ani se nebudete muset
zatěžovat inventářem s věcmi. Ten v této hře také neexistuje. Když něco
seberete zase to hned použijete. Další výhodou je, že nemůžete zemřít ani
nemůžete nic pokazit. Nebojte se však toho, že by autoři mysleli jen na
grafickou stránku hry a procházení se v přenádherném prostředí. To byste si
příliš zábavy neužili. Hlavu vám budou zamotávat hlavně hádanky.
A těch je v MYSTU požehnaně. Některé odpovědi nacházíte v knihovně (která se stane jakýmsi centrem hlavního dění), ale z větší části to bude slušná zavářečka mozkových závitů. Osobně se přiznám, že jsem po několika hodinách sáhnul po návodu, protože nejednou jsem se dostal do situace, že jsem zkrátka nevěděl co a jak dál. Ale ani s návodem se nepřipravíte o pořádnou kopu zábavy. Jen přijdete o ten správňáckej pocit "přijít věci na kloub". Jen počkejte až budete pomocí zvuků dávat do pohybu raketu (a to nemluvím o problému jak raketu vůbec otevřít) nebo cestovat spletitými kolejnicemi jakéhosi metra atd. to si na mě ještě vzpomenete.
Hlavně počítejte s tím, že v této hře se ponoříte do úplně jiného světa
ve kterém je všechno tak trochu postavené na hlavu (podobně jako v LABYRINTU).
Je toho opravdu hodně a mohu vám zaručit, že se při hraní nudit nebudete.
Bez návodu to je zábava na týdny (pro někoho i měsíce) s návodem se to dá
udělat zhruba tak za víkend. Co byste nechtěli za "dva litry" (pokud
máte ovšem originál). A to na PC před čtyřmi lety stál 2.500,-kč.
Zabývat se nějakým konečným verdiktem je myslím zbytečné. MYST je hra,
která by rozhodně neměla ujít vaší pozornosti. Pokud jste maniaci do
adventur bude tohle pro vás hotový ráj a vy ostatní se můžete kochat
alespoň nádhernou grafikou. V každém případě to je hra ke které se budete
v budoucnu stále vracet a na kterou už jen tak nezapomenete.
Hlavní díky patří firmě ClickBOOM, která má Amiga konverzi MYSTU na svědomí
(a v dalších PC konverzích hodlá pokračovat. Dalším přírustkem bude hra
QUAKE, která vychází 1.2.1998! Těšte se!).
Třeba se na Amize dočkáme i pokračování MYSTU jenž na PC a Playstation vyšlo v roce 1997 pod názvem RIVEN. A třeba to bude opět od ClicBOOMu. Třeba to nebude za čtyři roky.
- BAD -