Když jsem se zhruba někdy o letních prázdninách 1997 dozvěděl, že jakási
firma ALIVE MEDIA chystá konverzi populární PC 3D akční řežby DOOM I a II
na Amigu jen jsem se tiše zasmál. Ne snad proto, že by to Amiga nezvládla
(to že AMIGA DOOMA zvládá zcela hravě se přesvědčíte na dalších řádcích),
ale přeci jen DOOM je už takovým archivem herního muzea a 3D akční
řežby jako DUKE NUKEM 3D či QUAKE jsou daleko lepší, tak proč zrovna DOOM.
Asi jen proto, že DOOM je klasika klasik (hádejte odkud se zrodilo slovo
"doomovka") a Amize se tato řežbička velkým obloukem vyhnula (aby ne, když
ID SOFT vyloženě nenávidí Amigu. Parchanti zatracený!).
Přesto si nyní myslím, že firma ALIVE MEDIA už DOOMA pro Amigu nedokončí.
A jest-li ano tak budou stát jen sami proti sobě.
Ptáte se proč ?
Inu to co v ALIVE MEDIA nedokázali udělat za několik měsíců dokázali za
8 dnů ručičky pár nadšenců na AMIGA scéně!! Ale pěkně po pořádku.
26.12.1997 uvolňuje ID SOFT veškeré zdrojáky k DOOMU I a II do volného
šíření. Zřejmě vánoční dárek nebo ID SOFT začal vynášet odpadky nebo já
nevim co je k tomu přivedlo. V každém případě to stačilo k tomu, aby po tom
skočilo pár nadšenců, kteří na svých Amigách nahodili "céčka" (chápej jako
programovací jazyk C) a překopali zdrojáky pro Amigu. Pár dnů v novém roce
se již objevují na Internetu krátké progámky (Ami DOOM, ADoom, Psi DOOM a DOOM
Attack) do kterých stačí zkopírovat WAD s DOOMEM I či II a v pohodě pařit.
Samozřejmě, že první verze měly určité nedostatky, které však byly postupně
odstraněny v dalších verzích, které se objevovali průběžně každý den.
A jaký je celkový výsledek ? Níže jsem sestavil takovou mojí osobní tabulku
kde jsou informace co má jaké požadavky.
Název: | Čipset: | CPU: | Paměť: | Další požadavky: |
---|---|---|---|---|
Ami DOOM V0.6 | ECS | 68020 | 6 MB FAST | ixemul.library V45 a vyšší |
ADoom V0.7 | ECS | 68020 | 6 MB FAST | |
DOOM Attack V0.5 | AGA | 68030 | 8 MB FAST | |
Psi DOOM V0.7 | AGA | 68030 | 6 MB FAST | AHI audio system |
Sepsal jsem to dle dodaných README, takže sorráč pokud jsem se někde seknul.
Třeba na 020 jsem to nezkoušel, ale to bych snad ani nikomu neradil.
Ami DOOM jsem neměl možnost vyzkoušet protože jsem nesehnal ixemul.library
(a když jsem ji sehnal ve verzi 47 byla jen pro FPU).
ADOOM je dle mne nejlepší alternativa. Hardwarově nejméně náročný a od verze
0.5 jde i hudba (což u jiných nejde). K rozběhnutí nepotřebuje žádné knihovny
či AHI a stačí mu jen 6 MB FAST RAM (ačkoliv DOOMA II jsem na 6 MB FAST už
nespustil, ale jednička běží v pohodě). Na 030/50MHz to je plynulé na
fullscreen při snížených detailech. Na 040 si na Fullscreen DOOMA užijete
bez problémů při vysokých detailech. A to už skutečně stojí za to.
Po dobu testování jsem neobjevil žádné nedostatky. Snad jen při vyrojení
více potvor najednou to strašně hrabe z harddisku (je nutné ze SHELLU zadat
Addbuffers alespoň tak 1000. Hra se pak o dost rychleji nahrává.).
V každém případě doporučuji každému kdo má Amigu a je herním maniakem.
Hned zapomenete na trhaného a téměř nehratelného ALIEN BREEDA 3D II.
Uvidíme co nám v únoru 98 předvede ClickBOOM s QUAKEM na Amize. Minimální
konfigurace má být 030 + FPU a 8 MB FAST RAM. A to nemluvím o tom, že
v únoru má Vulcan vydat již dlouho avizovaný GENETIC SPECIES. Jen, aby se nám
z těch 3D akčních řežeb nezatočila hlava.
- BAD -