logo

 

DOOM na AMIZE ?!?

 

Když jsem se zhruba někdy o letních prázdninách 1997 dozvěděl, že jakási firma ALIVE MEDIA chystá konverzi populární PC 3D akční řežby DOOM I a II na Amigu jen jsem se tiše zasmál. Ne snad proto, že by to Amiga nezvládla logo   (to že AMIGA DOOMA zvládá zcela hravě se přesvědčíte na dalších řádcích), ale přeci jen DOOM je už takovým archivem herního muzea a 3D akční řežby jako DUKE NUKEM 3D či QUAKE jsou daleko lepší, tak proč zrovna DOOM. Asi jen proto, že DOOM je klasika klasik (hádejte odkud se zrodilo slovo "doomovka") a Amize se tato řežbička velkým obloukem vyhnula (aby ne, když ID SOFT vyloženě nenávidí Amigu. Parchanti zatracený!). Přesto si nyní myslím, že firma ALIVE MEDIA už DOOMA pro Amigu nedokončí. A jest-li ano tak budou stát jen sami proti sobě.
Ptáte se proč ?
Inu to co v ALIVE MEDIA nedokázali udělat za několik měsíců dokázali za 8 dnů ručičky pár nadšenců na AMIGA scéně!! Ale pěkně po pořádku.

 
  doom grab 26.12.1997 uvolňuje ID SOFT veškeré zdrojáky k DOOMU I a II do volného šíření. Zřejmě vánoční dárek nebo ID SOFT začal vynášet odpadky nebo já nevim co je k tomu přivedlo. V každém případě to stačilo k tomu, aby po tom skočilo pár nadšenců, kteří na svých Amigách nahodili "céčka" (chápej jako programovací jazyk C) a překopali zdrojáky pro Amigu. Pár dnů v novém roce se již objevují na Internetu krátké progámky (Ami DOOM, ADoom, Psi DOOM a DOOM Attack) do kterých stačí zkopírovat WAD s DOOMEM I či II a v pohodě pařit. Samozřejmě, že první verze měly určité nedostatky, které však byly postupně odstraněny v dalších verzích, které se objevovali průběžně každý den. A jaký je celkový výsledek ? Níže jsem sestavil takovou mojí osobní tabulku kde jsou informace co má jaké požadavky.

AMIGA DOOM ENGINY
Název: Čipset: CPU: Paměť: Další požadavky:
Ami DOOM V0.6 ECS 68020 6 MB FAST ixemul.library V45 a vyšší
ADoom V0.7 ECS 68020 6 MB FAST  
DOOM Attack V0.5 AGA 68030 8 MB FAST  
Psi DOOM V0.7 AGA 68030 6 MB FAST AHI audio system
 

Sepsal jsem to dle dodaných README, takže sorráč pokud jsem se někde seknul. Třeba na 020 jsem to nezkoušel, ale to bych snad ani nikomu neradil. Ami DOOM jsem neměl možnost vyzkoušet protože jsem nesehnal ixemul.library (a když jsem ji sehnal ve verzi 47 byla jen pro FPU).
 

doom grab

 
ADOOM je dle mne nejlepší alternativa. Hardwarově nejméně náročný a od verze 0.5 jde i hudba (což u jiných nejde). K rozběhnutí nepotřebuje žádné knihovny či AHI a stačí mu jen 6 MB FAST RAM (ačkoliv DOOMA II jsem na 6 MB FAST už nespustil, ale jednička běží v pohodě). Na 030/50MHz to je plynulé na fullscreen při snížených detailech. Na 040 si na Fullscreen DOOMA užijete bez problémů při vysokých detailech. A to už skutečně stojí za to.

doom grab

 
Po dobu testování jsem neobjevil žádné nedostatky. Snad jen při vyrojení více potvor najednou to strašně hrabe z harddisku (je nutné ze SHELLU zadat Addbuffers alespoň tak 1000. Hra se pak o dost rychleji nahrává.). V každém případě doporučuji každému kdo má Amigu a je herním maniakem. Hned zapomenete na trhaného a téměř nehratelného ALIEN BREEDA 3D II. Uvidíme co nám v únoru 98 předvede ClickBOOM s QUAKEM na Amize. Minimální konfigurace má být 030 + FPU a 8 MB FAST RAM. A to nemluvím o tom, že v únoru má Vulcan vydat již dlouho avizovaný GENETIC SPECIES. Jen, aby se nám z těch 3D akčních řežeb nezatočila hlava.

- BAD -         

__________________________________________

. Zpátky do Obsahu