Exodus

KoneÃnÅ! Po mÅsÉÃnÉm ÃekÁnÉ (tak dlouho putovala hra ze sousednÉho Polska) jsem se doÃkal a jako prvnÉ v ãechÁch drÚÉm v ruce originÁlnÉ verzi t×to nov× strategick× hry. PopravdÅ jsem trochu nedoufal, Úe by hra mohla jeÓtÅ pÒijÉt do stanoven×ho data uzÁvÅrky, ale vyÓlo to. Sice na otestovÁnÉ a napsÁnÉ mÁm pouze nÅkolik dnÊ, ale zato budeme prvnÉ Ãasopis (nebo spÉÓe CD-Mag), kterÙ mÁ tu Ãest hru recenzovat.

O hÒe jste si jiÚ mohli na strÁnkÁch Amiga MAXu pÒeÃÉst i otestovat si dvÅ vydan× demoverze. Hra byla slÉbena pÒed VÁnocemi, ale dÉky nÅkolika probl×mÊm se na trhu pÒedstavuje aÚ teÄ. Na svÅdomÉ ji mÁ skupina "Zloty Skarabeusz" a jak jiÚ nÁzev napovÉdÁ, jsou z Polska. VeÓkerou grafiku a animace vytvoÒil Mariusz Samson, programÁtorem byl Andrzej Bugajny a hudbu sloÚil Michal Jesionowski.

Co jsme vÓechno obdrÚeli
Na ÓÔastn× majitele ÃekÁ modrÁ krabice s nÁpisem Exodus, ve kter× ÃÉhÁ CD, registraÃnÉ karta (pokud ji odeÓlete, mÁte slevu na dalÓÉ hru 10%) a manuÁl v angliÃtinÅ a polÓtinÅ. Po vloÚenÉ CD do hudebnÉho pÒehrÁvaÃe zjistÉte, Úe obsahuje 9 zvukovÙch stop. V samotn×m prÊbÅhu hry mÊÚete poslouchat tÒi. MÙm favoritem ve hÒe je skladba 1, kterÁ mÁ takovÙ irskÙ nÁdech. Ale nekoupili jsme si zvukov× CD, takÚe vzhÊru k instalaci. NeÚ ale spustÉme instalaci, zjistÉme, Úe kromÅ adresÁÒe EXODUS je na CD i adresÁÒ EXTRAS, v nÅmÚ se nachÁzÉ 6 "skinÊ" pro AmigaAMP a 20 podkladÊ pro Workbench, vÓe s t×matikou hry. Pak je zde jeÓtÅ jejich starÓÉ hra "Battle Space", pomÊcka pro vytvoÒenÉ nov× strategick× hry plus ukÁzkov× zdrojov× kÏdy a ukÁzka jejich nov× hry Husaria, kterou pÒipravujÉ. Opravdu si dali zÁleÚet a splnili vÓechno to, co slÉbili.

Jako minimÁlnÉ poÚadavky jsou uveden×:
- procesor 68030
- AGA nebo grafickÁ karta
- 16 MB pamÅti FAST (pro grafick× karty 17 MB)
- 1.5 MB pamÅti CHIP pro AGA a 0.7 MB pamÅti CHIP pro grafick× karty
- CD-ROM 4x, harddisk
- OS 3.0

DoporuÃenÙ je ovÓem procesor 68040 a vyÓÓÉ, 32 MB pamÅti FAST a CD-ROM s rychlostÉ 8x a vyÓÓÉ. Instalaci si mÊÚete vybrat zatÉm ve tÒech jazycÉch: anglickÁ, nÅmeckÁ a polskÁ, ÃeskÁ se pÒipravuje. MÊÚete si t×Ú vybrat typ instalace: plnou nebo minimÁlnÉ. MinimÁlnÉ se doporuÃuje pÒi mal× velikosti pamÅti. PlnÁ instalace zabere na harddisku aÚ (!) 4 MB. OdinstalovÁnÉ se provede pouze smazÁnÉm adresÁÒe s hrou. KdyÚ skonÃÉme s instalacÉ, ÃekÁ nÁs jeÓtÅ setup. Jak vidÉme na obrÁzku, je tÒeba nastavit CD-ROM, jazyk, obrazovÙ mÏd pro hru v mal×m a vyÓÓÉm rozliÓenÉ, nastavit prioritu tasku, pÒÉpadnÅ pro sÉÔovou hru nastavit modem. JeÓtÅ jedno nastavenÉ budeme muset prov×st pÒÉmo v prÊbÅhu hry. Zde si mÊÚeme nastavit rychlost hry, rychlost scrollingu, zvolit si, kterÁ skladba mÁ hrÁt, zda majÉ bÙt i zvuky spoleÃnÅ s hudbou. Dobrou funkcÉ je tak× obnovovanÉ obrazovky, mÊÚe bÙt normÁlnÉ nebo ekonomick×. Ekonomick× se doporuÃuje u slabÓÉch konfiguracÉ, urychlÉ to hru, ale neuvidÉme tÒeba nÅkter× zÁblesky stÒel. KromÅ toho jeÓtÅ v jinÙch nastavenÉch mÊÚete klasicky uloÚit/nahrÁt hru, restartovat misi, pÒeÃÉst si cÉl mise nebo kompletnÅ ukonÃit hru.

PÒÉbÅh
Zde si kluci opravdu dali zÁleÚet a spÉÓe to vypadÁ na knÉÚku. V hypertextov×m manuÁlu si mÊÚete pÒeÃÉst celou povÉdku, zatÉm jenom v polsk×m jazyce. V animaci, kterÁ je doprovÁzena i mluvenÙm slovem, nÅkdy ale aÚ nesrozumitelnÙm, se dovÉdÁme, Úe jedna rasa utÉkÁ ze sv× planety, kterÁ bude zniÃena, protoÚe se k nÉ blÉÚÉ velkÙ asteroid, a chce se usadit na jin× planetÅ, kterÁ je uÚ bohuÚel zabydlena. JelikoÚ obÅ rasy spolu zrovna nekamarÁdÉ, zaÃÉnÁ vÁlka. A tak vaÓÉm Õkolem je po zvolenÉ pÒÉsluÓn× rasy buÄ se usadit nebo odrazit pokus o obsazenÉ planety nepÒÁtelskou rasou.

Hra
Po vybrÁnÉ pÒÉsluÓn× rasy (Zeldov× jako obrÁnci vlastnÉ planety a Moroiov× jako dobyvatel×) zaÃÉnÁ vlastnÉ hra. Celkem k splnÅnÉ mÁte s kaÚdou rasou 20 misÉ. NejdÒÉve uvidÉte briefing neboli cÉle mise, po splnÅnÉ zase rekapitulace. K tomu vÚdy hraje pÒÉjemnÁ hudba z CD (doporuÃeno pouÚÉvat sluchÁtka). VeÓker× klÁvesov× zkratky jsou popsan× v papÉrov×m manuÁlu i v HTML verzi. OvlÁdÁnÉ je podobn× vÅtÓinÅ RTS typu her. Za tÅch nÅkolik dnÉ se mi podaÒilo u rasy Moroi projÉt aÚ do 8 mise, pouze v misi 2 jsem zÊstal dlouho viset, neÚ jsem ji zdolal. U rasy ZeldÊ jsem zatÉm ve druh× misi. Ale neÒÉkÁm, Úe Exodus je lehkÙ! Napalm jsem tak× rychle pÒeÓel, ale Exodus dÁ jeÓtÅ poÒÁdnÅji potrÁpit mozeÃky - aspoÎ si zase procviÃÉte nadÁvky :)

VÓe je nÁdhernÅ propracovÁno a je opravdu potÅÓenÉ tuto hru hrÁt! KdyÚ opravujete elektrÁrnu, do doby, neÚ je zcela opravena, pÒestane pracovat (nekouÒÉ se z nÉ). Bojov× akce budou probÉhat na zemi, ve vzduchu i na vodÅ (!). HlavnÉ surovinou pro hru je Ixomit, kterÙ se doluje pomocÉ Óachet. Pak jeÓtÅ mÊÚete na vodÅ tÅÚit ropu. õtoky jednotek nejsou bezhlav×, ale promyÓlen×. KdyÚ chcete stavÅt nÅjakou budovu, podÉvejte se nejprve, kde ona poÚadovÁna budova mÁ vÙstup pro jednotky atd. (znÁzornÅna ÃervenÙm Ãtvercem). MÊÚe se vÁm pak pÒihodit, Úe se vyprodukovan× jednotky nebudou moci dostat ven. KaÚdÁ bojovÁ jednotka mÊÚe plnit i speciÁlnÉ Õkoly, jak: hlÉdka, eskorta, detonace, oprava. VÓe je znÁzornÅno ikonami. Tak× si dÁvejte pozor, zda jednotka, kterÁ mÁ za cÉl zniÃit nepÒÁtel×, "neÓije" to zrovna do vaÓÉ budovy (je lÉnÁ si objet budovu), coÚ mÉsto ztrÁty energie u soupeÒe vede k pÒekvapivÅ ztrÁtÅ vaÓÉ budovy :). MÊÚete tÒeba i zniÃit strom, pokud potÒebujete mÉsto pro budovu. VeÓker× budovy (kromÅ PrvnÉ tovÁrny), mÊÚete demontovat (spÉÓe prodat) a dostanete aÚ 80% ceny. Ale budova musÉ bÙt v perfektnÉm stavu. KaÚdÁ rasa mÁ 21 budov a 19 vozidel. PodrobnÅjÓÉ popis (cena, rychlost, zbranÅ, kolik "snÉ" jednotek energie) je popsÁn v HTML manuÁlu. Tak× se dÁ efektivnÅ vyuÚÉt pÒepinÁnÉ hry do niÚÓÉho a vyÓÓÉho rozliÓenÉ. V niÚÓÉm rozliÓenÉ hra mi bÅhÁ na 25-32 fps a v vyÓÓÉm kolem 6-8 fps. VÓe v ekomick×m obnovovÁnÉ obrazu. TakÚe kdyÚ stavÉm budovy, pÒepnu do "rychlejÓÉho" mÏdu a kdyÚ pÒi bitvÅ potÒebuji Ãas na vymyÓlenÉ dobr× taktiky, pouÚiji "pomalejÓÉho" mÏdu. A to vÓe stiskem jedn× klÁvesy :).

Grafika
Zde je asi nejsilnÅjÓÉ bod cel× hry. Grafika je prostÅ ÕchvatnÁ. Grafik si z tÉm opravdu pohrÁl. MÁte zde rÊznÁ roÃnÉ obdobÉ, bojujete na zasnÅÚen× ploÓe, na pustinÅ atd. KdyÚ se dÉvÁte na budovy, tak vidÉte, jak se na ÓachtÅ otevÉrajÉ dveÒe pro vjezd transport×ru, toÃÉ se kladka. U elektrÁrny se zase toÃÉ turbÉna a odchÁzÉ dÙm, prostÅ vÓude je plno malÙch drobnosti. StaÃÉ se jenom podÉvat v manuÁlu na obrÁzky jednotek, jak jsou vygenerovan×. A to nemluvÉm ani o 2D obrÁzkÊ. ProstÅ vÓe oku lahodÉ.

Hudba
Jak jiÚ jsem se zmÉnil, v prÊbÅhu hry si mÊÚeme vyslechnout tÒi skladby. Celkov× hudebnÉ dokreslenÉ hry je velice pÒÉjemn×. Zvuky ve hÒe jsou Ãist× a srozumiteln×. PÒÉjemnÅ se to poslouchÁ u perfektnÉ hry.

Chyby
SnaÚil jsem se co nejobjektivnÅji hodnotit celou koncepci hry, a tak jsem si nemohl nevÓimnout nÅkterÙch chyb, kter× sice jsou maliÃk×, ale mohly by bÙt opraven×. Nejprve jsem naÓel v papÉrov×m manuÁlÊ pÁr gramatickÙch chyb (Ãetl jsem jen polskou verzi), kter× asi byly z uspÅchanosti. V samotn× hÒe mi vadÉ, Úe nÅkdy jednotky se na mÉsto urÃenÉ pÒemÉsÔujÉ dost podivnÅ. VÉm sice, Úe u nÁs platÉ poÒekadlo "okolo je vÚdycky blÉÚe",ale zde uprostÒed bitvy mi to moc nevyhovuje. TentÙÚ probl×m mÅl nÅkdy i Napalm. DalÓÉ vÅc - kdyÚ pÒiletÅl vÙsadek, tak mi jeden Ãlen skonÃil na skÁle, odkud se uÚ vÊbec nemohl dostat. Pak mnÅ ale nejvÉce mrzÉ to, Úe kdyÚ si upravÉte nastavenÉ ve hÒe a uloÚÉte tuto konfiguraci, pÒi nov×m startu musÉte nastavenÉ provÁdÅt znova.

SrovnÁnÉ
Toho se nejvÉce bojÉm. Jedni mnÅ zase budou bombardovat ze zaujetÉ pro polsk× hry, druzÉ zas za nÅco jin×ho. TakÚe zkusÉm to krÁtce. Exodus byl jiÚ vyvÉjen dÒÉve, neÚ se zaÃal prodÁvat Napalm. Exodus mÅl bÙt konkurentem Napalmu II (nebo datadisku). SÁm autor Napalmu se tÅÓil na souboj, ale jak je vidno, nic nevÉme o Napalmu II :(. Exodus mÁ plno novÙch funkcÉ, kter× dÁvÁme jednotkÁm, nÅkter× ale chybÉ. Po grafick× strÁnce jednoznaÃnÅ vÉtÅzÉ Exodus, v hudebnÉ tak×, i v hratelnosti. NesmÉ se ale zapomenout, Úe Napalm byl opravdu prvnÉ poÒÁdnou raeltime strategiÉ na Amigu. A Exodus opÅt dokÁzal laÔku zvednout o poÒÁdnÙ kus nahoru.

Kupovat Ãi nekupovat
JednoznaÃnÅ ÒÉkÁm ANO! Sice se k vÁm mÊÚe doplazit pirÁtskÁ verze, ale jak mi autoÒi Òekli, je to prvnÉ beta se spoustou chyb, kterou "vypustil" jejich "kamarÁd", kter×mu se podaÒilo vloupat na jejich konto. Exodus se v ãesk× Republice prodÁvÁ za 890 KÃ vÃetnÅ poÓtovn×ho!!! Tohle pÒece nenÉ moc! TakovÁ cena je uvedena pro nÁs, pro zÁpad je cena dvojnÁsobnÁ. ProsÉm, podpoÒte autory zakoupenÉm t×to hry, dokaÚte, Úe jeÓtÅ je moÚno vyvÉjet hry pro Amigu. TÉm, Úe podpoÒÉte autory, autoÒi zase podpoÒÉ vÁs. NejednÁ se o produkt podobnÙ RedMars, ale opravdu o kvalitnÉ produkt. I kdyÚ jak jsem se nedÁvno bavil z Mariuszem (grafik hry), tak jsme se shodli na tom, Úe po strÁnce programÁtorsk× i hratelnosti byl RedMars vÙbornÙ, bohuÚel grafika ho stlaÃila dolÊ.

Boleslav Kristen

99%
Typ: Strategie
VÙrobce: Zloty Skarabeusz, 2000
Prodejce: AmigaGames
Minimum: 68030, 16 MB FAST, 1.5 MB CHIP (AGA), CD-ROM x4, HDD
DoporuÃeno: 68040, 32 MB FAST, CD-ROM x8
TestovÁno: 68040/40+FPU, 32 MB FAST, CD-ROM x36