Exodus

Konecne! Po mesicnim cekani (tak dlouho putovala hra ze sousedniho Polska) jsem se dockal a jako prvni v Cechach drzim v ruce originalni verzi teto nove strategicke hry. Popravde jsem trochu nedoufal, ze by hra mohla jeste prijit do stanoveneho data uzaverky, ale vyslo to. Sice na otestovani a napsani mam pouze nekolik dnu, ale zato budeme prvni casopis (nebo spise CD-Mag), ktery ma tu cest hru recenzovat.

O hre jste si jiz mohli na strankach Amiga MAXu precist i otestovat si dve vydane demoverze. Hra byla slibena pred Vanocemi, ale diky nekolika problemum se na trhu predstavuje az ted. Na svedomi ji ma skupina "Zloty Skarabeusz" a jak jiz nazev napovida, jsou z Polska. Veskerou grafiku a animace vytvoril Mariusz Samson, programatorem byl Andrzej Bugajny a hudbu slozil Michal Jesionowski.

Co jsme vsechno obdrzeli
Na stastne majitele ceka modra krabice s napisem Exodus, ve ktere ciha CD, registracni karta (pokud ji odeslete, mate slevu na dalsi hru 10%) a manual v anglictine a polstine. Po vlozeni CD do hudebniho prehravace zjistite, ze obsahuje 9 zvukovych stop. V samotnem prubehu hry muzete poslouchat tri. Mym favoritem ve hre je skladba 1, ktera ma takovy irsky nadech. Ale nekoupili jsme si zvukove CD, takze vzhuru k instalaci. Nez ale spustime instalaci, zjistime, ze krome adresare EXODUS je na CD i adresar EXTRAS, v nemz se nachazi 6 "skinu" pro AmigaAMP a 20 podkladu pro Workbench, vse s tematikou hry. Pak je zde jeste jejich starsi hra "Battle Space", pomucka pro vytvoreni nove strategicke hry plus ukazkove zdrojove kody a ukazka jejich nove hry Husaria, kterou pripravuji. Opravdu si dali zalezet a splnili vsechno to, co slibili.

Jako minimalni pozadavky jsou uvedene:
- procesor 68030
- AGA nebo graficka karta
- 16 MB pameti FAST (pro graficke karty 17 MB)
- 1.5 MB pameti CHIP pro AGA a 0.7 MB pameti CHIP pro graficke karty
- CD-ROM 4x, harddisk
- OS 3.0

Doporuceny je ovsem procesor 68040 a vyssi, 32 MB pameti FAST a CD-ROM s rychlosti 8x a vyssi. Instalaci si muzete vybrat zatim ve trech jazycich: anglicka, nemecka a polska, ceska se pripravuje. Muzete si tez vybrat typ instalace: plnou nebo minimalni. Minimalni se doporucuje pri male velikosti pameti. Plna instalace zabere na harddisku az (!) 4 MB. Odinstalovani se provede pouze smazanim adresare s hrou. Kdyz skoncime s instalaci, ceka nas jeste setup. Jak vidime na obrazku, je treba nastavit CD-ROM, jazyk, obrazovy mod pro hru v malem a vyssim rozliseni, nastavit prioritu tasku, pripadne pro sitovou hru nastavit modem. Jeste jedno nastaveni budeme muset provest primo v prubehu hry. Zde si muzeme nastavit rychlost hry, rychlost scrollingu, zvolit si, ktera skladba ma hrat, zda maji byt i zvuky spolecne s hudbou. Dobrou funkci je take obnovovani obrazovky, muze byt normalni nebo ekonomicke. Ekonomicke se doporucuje u slabsich konfiguraci, urychli to hru, ale neuvidime treba nektere zablesky strel. Krome toho jeste v jinych nastavenich muzete klasicky ulozit/nahrat hru, restartovat misi, precist si cil mise nebo kompletne ukoncit hru.

Pribeh
Zde si kluci opravdu dali zalezet a spise to vypada na knizku. V hypertextovem manualu si muzete precist celou povidku, zatim jenom v polskem jazyce. V animaci, ktera je doprovazena i mluvenym slovem, nekdy ale az nesrozumitelnym, se dovidame, ze jedna rasa utika ze sve planety, ktera bude znicena, protoze se k ni blizi velky asteroid, a chce se usadit na jine planete, ktera je uz bohuzel zabydlena. Jelikoz obe rasy spolu zrovna nekamaradi, zacina valka. A tak vasim ukolem je po zvoleni prislusne rasy bud se usadit nebo odrazit pokus o obsazeni planety nepratelskou rasou.

Hra
Po vybrani prislusne rasy (Zeldove jako obranci vlastni planety a Moroiove jako dobyvatele) zacina vlastni hra. Celkem k splneni mate s kazdou rasou 20 misi. Nejdrive uvidite briefing neboli cile mise, po splneni zase rekapitulace. K tomu vzdy hraje prijemna hudba z CD (doporuceno pouzivat sluchatka). Veskere klavesove zkratky jsou popsane v papirovem manualu i v HTML verzi. Ovladani je podobne vetsine RTS typu her. Za tech nekolik dni se mi podarilo u rasy Moroi projit az do 8 mise, pouze v misi 2 jsem zustal dlouho viset, nez jsem ji zdolal. U rasy Zeldu jsem zatim ve druhe misi. Ale nerikam, ze Exodus je lehky! Napalm jsem take rychle presel, ale Exodus da jeste poradneji potrapit mozecky - aspon si zase procvicite nadavky :)

Vse je nadherne propracovano a je opravdu poteseni tuto hru hrat! Kdyz opravujete elektrarnu, do doby, nez je zcela opravena, prestane pracovat (nekouri se z ni). Bojove akce budou probihat na zemi, ve vzduchu i na vode (!). Hlavni surovinou pro hru je Ixomit, ktery se doluje pomoci sachet. Pak jeste muzete na vode tezit ropu. Utoky jednotek nejsou bezhlave, ale promyslene. Kdyz chcete stavet nejakou budovu, podivejte se nejprve, kde ona pozadovana budova ma vystup pro jednotky atd. (znazornena cervenym ctvercem). Muze se vam pak prihodit, ze se vyprodukovane jednotky nebudou moci dostat ven. Kazda bojova jednotka muze plnit i specialni ukoly, jak: hlidka, eskorta, detonace, oprava. Vse je znazorneno ikonami. Take si davejte pozor, zda jednotka, ktera ma za cil znicit nepratele, "nesije" to zrovna do vasi budovy (je lina si objet budovu), coz misto ztraty energie u soupere vede k prekvapive ztrate vasi budovy :). Muzete treba i znicit strom, pokud potrebujete misto pro budovu. Veskere budovy (krome Prvni tovarny), muzete demontovat (spise prodat) a dostanete az 80% ceny. Ale budova musi byt v perfektnim stavu. Kazda rasa ma 21 budov a 19 vozidel. Podrobnejsi popis (cena, rychlost, zbrane, kolik "sni" jednotek energie) je popsan v HTML manualu. Take se da efektivne vyuzit prepinani hry do nizsiho a vyssiho rozliseni. V nizsim rozliseni hra mi beha na 25-32 fps a v vyssim kolem 6-8 fps. Vse v ekomickem obnovovani obrazu. Takze kdyz stavim budovy, prepnu do "rychlejsiho" modu a kdyz pri bitve potrebuji cas na vymysleni dobre taktiky, pouziji "pomalejsiho" modu. A to vse stiskem jedne klavesy :).

Grafika
Zde je asi nejsilnejsi bod cele hry. Grafika je proste uchvatna. Grafik si z tim opravdu pohral. Mate zde ruzna rocni obdobi, bojujete na zasnezene plose, na pustine atd. Kdyz se divate na budovy, tak vidite, jak se na sachte oteviraji dvere pro vjezd transporteru, toci se kladka. U elektrarny se zase toci turbina a odchazi dym, proste vsude je plno malych drobnosti. Staci se jenom podivat v manualu na obrazky jednotek, jak jsou vygenerovane. A to nemluvim ani o 2D obrazku. Proste vse oku lahodi.

Hudba
Jak jiz jsem se zminil, v prubehu hry si muzeme vyslechnout tri skladby. Celkove hudebni dokresleni hry je velice prijemne. Zvuky ve hre jsou ciste a srozumitelne. Prijemne se to posloucha u perfektni hry.

Chyby
Snazil jsem se co nejobjektivneji hodnotit celou koncepci hry, a tak jsem si nemohl nevsimnout nekterych chyb, ktere sice jsou malicke, ale mohly by byt opravene. Nejprve jsem nasel v papirovem manualu par gramatickych chyb (cetl jsem jen polskou verzi), ktere asi byly z uspechanosti. V samotne hre mi vadi, ze nekdy jednotky se na misto urceni premistuji dost podivne. Vim sice, ze u nas plati porekadlo "okolo je vzdycky blize",ale zde uprostred bitvy mi to moc nevyhovuje. Tentyz problem mel nekdy i Napalm. Dalsi vec - kdyz priletel vysadek, tak mi jeden clen skoncil na skale, odkud se uz vubec nemohl dostat. Pak mne ale nejvice mrzi to, ze kdyz si upravite nastaveni ve hre a ulozite tuto konfiguraci, pri novem startu musite nastaveni provadet znova.

Srovnani
Toho se nejvice bojim. Jedni mne zase budou bombardovat ze zaujeti pro polske hry, druzi zas za neco jineho. Takze zkusim to kratce. Exodus byl jiz vyvijen drive, nez se zacal prodavat Napalm. Exodus mel byt konkurentem Napalmu II (nebo datadisku). Sam autor Napalmu se tesil na souboj, ale jak je vidno, nic nevime o Napalmu II :(. Exodus ma plno novych funkci, ktere davame jednotkam, nektere ale chybi. Po graficke strance jednoznacne vitezi Exodus, v hudebni take, i v hratelnosti. Nesmi se ale zapomenout, ze Napalm byl opravdu prvni poradnou raeltime strategii na Amigu. A Exodus opet dokazal latku zvednout o poradny kus nahoru.

Kupovat ci nekupovat
Jednoznacne rikam ANO! Sice se k vam muze doplazit piratska verze, ale jak mi autori rekli, je to prvni beta se spoustou chyb, kterou "vypustil" jejich "kamarad", kteremu se podarilo vloupat na jejich konto. Exodus se v Ceske Republice prodava za 890 Kc vcetne postovneho!!! Tohle prece neni moc! Takova cena je uvedena pro nas, pro zapad je cena dvojnasobna. Prosim, podporte autory zakoupenim teto hry, dokazte, ze jeste je mozno vyvijet hry pro Amigu. Tim, ze podporite autory, autori zase podpori vas. Nejedna se o produkt podobny RedMars, ale opravdu o kvalitni produkt. I kdyz jak jsem se nedavno bavil z Mariuszem (grafik hry), tak jsme se shodli na tom, ze po strance programatorske i hratelnosti byl RedMars vyborny, bohuzel grafika ho stlacila dolu.

Boleslav Kristen

99%
Typ: Strategie
Vyrobce: Zloty Skarabeusz, 2000
Prodejce: AmigaGames
Minimum: 68030, 16 MB FAST, 1.5 MB CHIP (AGA), CD-ROM x4, HDD
Doporuceno: 68040, 32 MB FAST, CD-ROM x8
Testovano: 68040/40+FPU, 32 MB FAST, CD-ROM x36